Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Audi A6 e-tron på bild för första gången.
Audi A6 e-tron på bild för första gången.
Audi A6 e-tron på bild för första gången.
Audi A6 e-tron på bild för första gången. Foto: CarPix

Audi A6 e-tron – första bilderna på nya elbilen!

Audi är på väg att släppa en elbil som inte är en sportbil och inte en suv. En ”helt vanlig” bil rör det sig om i form av A6 e-tron som vi nu har spionbilder på.

e-tron, e-tron Sportback, e-tron GT, Q4 e-tron och Q4 e-tron Sportback. Suvar, crossovers och sportbilar. Det är inte vad alla vill ha när de letar elbil. Därför börjar biltillverkarna nu rikta sina blickar mot mer vanliga karossformer – sedan, halvkombi och kombi.

Audis giv i detta ännu outforskade territorium heter A6 e-tron som vi såg som konceptbil i april förra året. Då fick vi en inblick i vad som komma skall och i dag får vi se mer av modellen, men i produktionsutförande. Vår spionfotograf har nämligen fått en maskerad prototyp att fastna på bild.
Vi ser att karossformerna är ungefär desamma på denna prototyp som på konceptbilen, men vi ser också att en del komponenter har blivit mer slätstrukna – helt enkelt mer produktionsmässiga.
Fronten ser något lägre ut och strålkastarna upplevs inte som lika avancerade som de som konceptbilen bar på. Kanske inte så konstigt med tanke på att konceptbilens strålkastare var så kallade Digital Matrix LED-enheter som bland annat kan projicera tv-spel på en vägg för att förare och passagerare ska kunna fördriva tid.

Audi A6 e-tron bakifrån upplevs som inte lika ”mjuk” som konceptbilen. Det kan vara ett maskeringstrick som ger oss uppfattningen. Bakljusen ser ut att vara temporära, utanpåliggande enheter. Foto: CarPix

Vi ser också vanliga ytterbackspeglar i stället för konceptbilens kamerabaserade ”speglar”. Om A6 e-tron får tillgång till digitala varianten återstår att se. Audis nuvarande lösning är inte riktigt den bästa på marknaden.
Baktill ser vi en mer sansad utformning än konceptbilens. Det är tveksamt om det är produktionsbakljusen vi ser, de ser nämligen ut som temporära doningar, ungefär som bakljusen vi nyligen såg på nya A6 Avant. Konceptbilen hade en avancerad ljusramp med OLED-teknik som möjliggör ljusbilder av i princip alla de slag. Till och med Audis fyra ringar på bakluckan var upplysta och delvis integrerade i ljusrampen.

Studerar vi spionbilderna ordentligt tycker vi oss se en tydlig skillnad i karossdelarnas utförande. De är inte lika mjukt böljande som på konceptbilen, i stället verkar det ha bestämt om vassare veck på exempelvis bakre skärmarna. Dock kan det vara en del av maskeraddräkten som bilen har på sig.

Nästan fem meter lång elbil. Ingen suv, ingen sportbil. En bil. Foto: CarPix

Det som gör Audi A6 e-tron extra intressant är att den är en elbil som bygger på nya elbilsplattformen PPE som har utvecklats gemensamt av Audi och Porsche. PPE är en förkortning av Premium Platform Electric och ska även användas till nya, elektriska Porsche Macan.
Med 800-voltsteknik, som i Audi e-tron GT och Porsche Taycan (som dock inte är baserade på PPE-plattformen utan på Porsche-utvecklade J1), blir A6 e-tron ”framtidssäkrad” med bland annat tillgång till högre laddeffekter för effektivare laddcykler. När konceptbilen presenterades i fjol berättade Audi att bilen kan hantera en laddeffekt på 270 kW och att 30 mils körning ska nås efter laddning på tio minuter. Total räckvidd, när 100 kW-batterierna är fulla med energi, är 70 mil. Det uppgav Audi förra året, och i nuläget tar vi räckviddssiffran med en nypa salt.

Konceptbilen Audi A6 e-tron concept som presenterades i april 2021.
Konceptbilen Audi A6 e-tron concept som presenterades i april 2021.
Konceptbilen Audi A6 e-tron concept som presenterades i april 2021.
Konceptbilen Audi A6 e-tron concept som presenterades i april 2021.
Konceptbilen Audi A6 e-tron concept som presenterades i april 2021.
Konceptbilen Audi A6 e-tron concept som presenterades i april 2021.
Konceptbilen Audi A6 e-tron concept som presenterades i april 2021. Här ser vi de avancerade strålkastarna som kan projicera bilder, exempelvis vid tv-spelande, på en vägg.
Konceptbilen Audi A6 e-tron concept som presenterades i april 2021. Här ser vi de avancerade strålkastarna som kan projicera bilder, exempelvis vid tv-spelande, på en vägg.
Konceptbilen Audi A6 e-tron concept som presenterades i april 2021. Här ser vi de avancerade strålkastarna som kan projicera bilder, exempelvis vid tv-spelande, på en vägg.
1 AV 3
Konceptbilen Audi A6 e-tron concept som presenterades i april 2021.
Foto: Audi
2 AV 3
Konceptbilen Audi A6 e-tron concept som presenterades i april 2021.
Foto: Audi
3 AV 3
Konceptbilen Audi A6 e-tron concept som presenterades i april 2021. Här ser vi de avancerade strålkastarna som kan projicera bilder, exempelvis vid tv-spelande, på en vägg.
Foto: Audi

Audi A6 e-tron concept mätte, från för till akter, 496 centimeter, alltså bara centimetern längre än en vanlig Audi A6 i sedanutförande. Baserat på spionbilderna kan vi inte slå fast att prototypen har samma längdmått, men den ligger sannolikt i samma måttområde, strax under fem meter.

Vi kan förvänta oss att se produktionsversionen helt avklädd i samband med en presentation under 2023, samma år som modellen gör entré på vägarna. Men först ska vi rikta blickarna mot kombiversionen A6 Avant e-tron som Audi nyligen har hintat om på sociala medier.