Foto: Heinz Toni Sesterheim / CarPix

Audi Q9 snart redo att möta BMW X7

Audi vill också vara med i segmentet ”jättestor och dyr suv”. Q9 har nu setts i österrikiska delen av Alperna och på Nürburgring. På sistnämnda ställe noterar vi lite nyheter.

Q7 var länge herre på täppan i Audis suv-program, men för ett par år sedan kom Q8 som förvisso är mindre än Q7 men är dyrare och ”lyxigare”. Snart ska de båda brädas, för in i modellprogrammet kliver så småningom Q9 som vi såg under vintertest i Norrland i början av året.

Vår spionfotograf har fångat Audi Q9 på bild än en gång, eller rättare sagt två gånger (”en gång sågs den två gånger”). Ena delen bilder visar Q9 i form av en mula, det vill säga Volkswagen Atlas-kaross med Audi-front. Andra delen bilder visar Q9 i ett mer produktionsmässigt utförande, det vill säga en prototyp där vi ser modellens slutgiltiga kaross, även om det är svårt att se. Vi ser även de korrekta bakljusen.

1 AV 2
Foto: Heinz Toni Sesterheim / CarPix
2 AV 2
Foto: Heinz Toni Sesterheim / CarPix

Q9 är inget annat än Audis svar på BMW X7 och Mercedes GLS, två rejäla och lyxiga suvar som vi i fjol lät testa mot varandra. Det betyder att Q9, jämfört med Q7, bör växa med minst en decimeter för att nå upp till konkurrenterna rent längdmässigt. Det skulle i så fall innebära 515 centimeter, minst.

För att Audi Q9 ska ligga rätt i tiden gäller det att drivlinan håller måttet, och då syftar vi inte på en mustig V10-diesel eller en spänstig V8-bensinare som kunde vara vanliga förr.
Audi Q9 får sannolikt en laddad drivlina där en 3,0-liters, bensindriven V6-motor samarbetar med en elmotor, kanske med samma specifikationer som i A8 60 TFSI e.

Det finns uppgifter som menar att Audi Q9 endast ska säljas i Kina, men vi tror att Audi tänker bredare än så i och med att BMW X7 och Mercedes GLS är globala modeller.