Bentley Continental Supersports ringmärks
På Genèvesalongen för ett par månader sedan visade Bentley upp sig från sin grönaste sida. Detta i form av Continental Supersports som mer än gärna dricker etanol. Bilen lastades i kväll av i Nürburg, redo att smiskas runt Ringen.
Att det råder miljöhysteri runt om i världen undgår inte någon, inte ens lyx- och supersportbilstillverkare som brittiska Bentley. På Genèvesalongen tidigare i år visade de upp en etanolkonverterad Continental GT som de döpt till Continental Supersports. Kanske man kunde tänka sig ett mer miljöanpassat tilläggsnamn, men nej – supersports passar denna E85-kärra perfekt med tanke på kraften som W12-motorn på 6,0 liter levererar. Hela 630 hästkrafter ger maskinen i etanolutförande. Det är 20 fler än GT Speed och 78 fler än Continental GT. Detta syns också på prestandasiffrorna. Medan de två tidigare nämnda gör 0-100 km/h på 4,5 respektive 4,8 sekunder fixar Continental Supersports samma sprint på snabba 3,9 sekunder. Även toppfarten är högre än för de motorsvagare syskonen, nämligen 329 km/h jämfört med 322 respektive 318 km/h.
Det är dock inte enbart de 20 extra hästkrafterna som står för snabbheten. Bentleys ingenjörer har trollat bort hela 110 kilo jämfört med GT Speed. Detta genom att använda mycket lättviktsmaterial som exempelvis kolfiber.
Motorn är kopplad till en ny version av Quickshift-lådan som sägs växla dubbelt så snabbt som föregående version. Kraften skickas vidare till alla fyra hjulen som driver enligt mönstret 40/60. Andra mekaniska förändringar jämfört med Continental GT och GT Speed är den 50 millimeter bredare spårvidden över bakaxeln. Detta ger ett bättre uppförande på vägen, både på landsvägen och på banan.
I kväll fick alltså vår spionfotograf syn på bilen när den lastades av inför de första reporna på Nürburgrings nordslinga. Där ska den nu hårdtestas för att allt ska vara perfekt inför bilens lansering i höst eller tidigt nästa år.
Du kanske tycker bilen ser ut som en vanligt Continental GT? Ta en extra titt på bilderna så finns där skillnader, om än inte jättestora. Luftinsläppen i fronten är större för bättre kylning av motor och bromsar. Nytt är även slitsarna i huven. Bakre stötfångaren har ett något annorlunda utseende precis som ändrören. I övrigt är det sig likt med bland annat 20 tum stora fälgar, precis som det ska vara på en Continental GT.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se