Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
060725_peugeot_308
060725_peugeot_308
060725_peugeot_308
060725_peugeot_308 Foto: Hans G Lehmann

BILSPIONEN: Peugeots högtflygande planer

Peugeot 308 ser ut att bli klar till höstens bilsalong i Paris. Det rör sig fortfarande om en rymlig bil i Golf-klassen. Ännu rymligare blir den rejält högbyggda 3008.

Nu har i princip hela Peugeot-familjen nummer sju som slutsiffra. Enda undantaget är den sega överlevaren 206, som inte ersätts av 207, den får bara sällskap i utbudet.

Våra spionbilder visar 308 som i princip är helt klar, därav den rikliga inkapslingen i svart plast. Strålkastarna ser ut att bli lika långsträckta som på 207 och fronten får även den rejäla nosen med Peugeot-emblem som lillbror har. Luftintaget under den svarta plastfilmen ser inte ut att vara lika brett som på 207. Det tackar vi för, större grill än 207 ska väl ingen bil bestraffas med.

Aktern är föremål för diskussioner. Peugeot har placerat en ankstjärtvinge, likt den på klassiska Porsche 2,7 RS (fast betydligt mindre) under bakrutan. Förmodligen sitter utväxten där bara för att förvilla, men det troliga är att aktern inte får lika brant avslut som på 207. Bagageluckan kommer i stället att bukta ut, ungefär som på Renault Mégane. Det ger utrymme för ytterligare några liter i trunken.

Motorutbudet blir en blandning av de större motorerna från 207 och de mindre från 407. Räkna även med att de direktinsprutade bensinmotorerna som PSA Peugeot Citroën har utvecklat i samarbete med BMW är med i bilden. Det rör sig om 1,6-litersmotorer på effekter mellan 75 och 170 hästkrafter.

Först ut av modellserie 308 blir tre- och femdörrarsversionerna. Enligt våra källor kommer längden att öka med fyra centimeter till en totallängd av 425 centimeter. Däremot kommer bilen att bli lägre än den nuvarande 307 som mäter 151 centimeter över havet. 

Senare kommer även kombi-, SW- och CC-modeller ansluta. Riktigt intressant är också att en breddning av 300-serien, likt principen 107 till 1007, är aktuell. Våra spionbilder visar något som ser ut som en 307 Kombi, men notera den höga och långsträcka huven samt jättetrösklarna som den alldeles för lilla karossen inte kan dölja.

Den datormanipulerade bilden visar hur 3008 kan komma att se ut. Frågan är om det blir fyra vanliga dörrar eller skjutdörrar, som på 1007, för den högbyggda familjebussen. Koncernsyskonet Citroën jobbar med sin motsvarighet på samma plattform, en bil som troligen får namnet C4+ eller Picasso II. 

En sak är klar, det är många rymliga Peugeot-modeller på gång.