BMW 3-serie på väg mot uppdatering
Sjunde generationen av BMW:s kassako ska justeras på ett antal punkter. Nya spionbilder avslöjar delvis vad ansiktslyftet handlar om.
Dagar övergår snabbt till veckor, veckor till månader och månader till år... dagens BMW 3-serie gjorde entré på vägarna för två och ett halvt år sedan, i mars 2019 för att vara mer exakt, efter att ha presenterats i oktober 2018.
Det börjar med andra ord bli dags för en uppdatering av populära modellen som fortfarande är något av en kassako för BMW då den med knappt 120 000 sålda exemplar toppar märkets försäljningslistor i Europa. I USA är den inte riktigt lika framgångsrik, med drygt 40 000 exemplar är den efter både ettan X3 (knappt 60 000) och tvåan X5 (drygt 50 000). USA är som bekant suvarnas förlovade land.
Flest exemplar säljs dock inte i Europa utan det är i Kina som 3-serie gör ännu bättre ifrån sig med nästan 160 000 sålda enheter.
Bilderna i denna artikel visar generation G20, som nuvarande 3-serie betecknas, med maskering i nos och bakände, typiskt när det rör sig om en uppdatering – eller facelift, som det generellt heter i branschen, eller LCI, som BMW gärna benämner tilltaget (Life Cycle Impulse).
Maskeringen baktill ser inte ut att dölja några större nyheter, bakljusen ser exempelvis ut att vara formgivna på precis samma sätt som i dag. Dock kan vi nästan garantera att stötfångaren är annorlunda utformad, det är inte ovanligt att den justeras i samband med ett ansiktslyft då det är ett enkelt och billigt sätt att få till förändring.
Justerad nos
Fram på ansiktslyfta 3-serie kan vi förvänta oss ett något annorlunda stötfångar- och spoilerparti, däremot slipper modellen ta del av de gigantiska njurar (grillen) som 4-serie och nya M3 har försetts med. Det syns tydligt att det är små njurar som gömmer sig bakom maskeringen.
Vad som också syns tydligt är uppdaterade strålkastare. Formen och storleken ser ut att vara densamma, men innanmätet är nytt. DRL-lysdioderna har fått en annan placering högre upp i enheterna och blinkersen har fått en annan utformning.
Har du svårt att föreställa dig vad som döljer sig bakom maskeringen är det bara att slå ett öga på nedanstående bild som nyligen dök upp på Instagram. Kontot wilcoblok avslöjar, som så många gånger förr när det gäller BMW-modeller, vad uppdateringen handlar om – åtminstone fram på bilen.
https://www.instagram.com/p/CRjaVmXFEJ3/Insidan
Vi ser inte mycket av insidan men här snackas det på förhand om att förändringarna blir ganska stora, åtminstone sett till förarmiljön och stora delar av instrumentbrädan. Hur det blir återstår att se, men vanligtvis är de interiöra justeringarna relativt milda i samband med en uppdatering mitt under en modellgenerations livscykel.
Laddhybrider och M3 Touring
Det vi ser på bilderna är en laddhybrid av 3-serie, det avslöjar de obligatoriska dekalerna som pryder bilen på främre dörrarna samt på bakre stötfångaren. I dag finns ”3er”, som 3-serie kallas på tyska, i två laddhybridutförande – 320e och 330e. Båda erbjuds med antingen bak- eller fyrhjulsdrift. Utöver dessa finns en rad olika bensin- och dieselversioner för att tilltala en bred palett av konsumenter. Värstingen heter förstås M3 och presenterades nyligen. En M3 Touring (kombi) är på ingång, men presenteras sannolikt senare än förväntat, troligtvis för att vänta in modellseriens LCI-uppdatering.
Elbil
Jo då, denna generation BMW 3-serie ska bli elbil, det är bekräftat. Vi vet ännu inte mycket om denna elektriska version, mer än att vi har sett den ute på test och att den troligtvis är avsedd enbart för den kinesiska marknaden, baserad på den version av 3-serie med lång hjulbas som säljs i Kina.
När kan vi tänkas få se uppdaterade 3-serie utan maskering? Ska vi tippa på någon gång under 2022? Absolut! Kanske den rullar ut hos handlarna och på vägarna efter sommaren nästa år, då som modellår 2023.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se