BMW 3-serie rullar som ren elbil
De närmaste åren ska BMW spruta ur sig elektrifierade modeller. Det är därför inte särskilt konstigt att vår spionfotograf mest hela tiden får syn på BMW-bilar med elmotorer. Denna gång har han fått span på en ljudlös 3-serie utan avgasrör.
Nya BMW 3-serie generation G20 finns med bensin- och dieselmotorer samt med laddbar hybriddrivlina där en bensinmotor samkör med en elmotor. Det räcker dock inte för att ta sig an framtiden på ett korrekt sätt, därför är BMW nu ute och rullar med en helelektrisk testprototyp. Att bilen är elektrisk, och ingenting annat, bekräftas av vår spionfotograf som beskriver den som ljudlös, men också av att avgasrör saknas samt av påklistrade dekaler som säger ”elektriskt testfordon”. Dessa dekaler är biltillverkarna enligt lag tvungna att använda på eldrivna prototypbilar. Om olyckan skulle vara framme får det nämligen inte råda någon tveka om vad det rör sig om för typ av bil och drivlina.
Tittar vi ”genom” den tunga maskeringen i fronten tycker vi oss skönja att grillen är täckt, precis som på elektriska suven iX3.
Men vad som döljer sig bakom grillen och under övriga delar av karossen vet vi inte. Däremot ser vi att prototypen är en 3-serie med lång hjulbas, en bil som tillverkas i BMW:s och kinesiska Brilliance fabrik i Shenyang, för den kinesiska marknaden. Där ska även nämnda iX3 tillverkas, så det är lätt att misstänka att en del komponenter kommer att vara gemensamma för iX3 och elektriska 3-serien.
iX3, som alltså är en elektrisk version av suven X3, har en elmotor på 286 hästkrafter och 400 newtonmeter som driver bakhjulen. Energilagringen står ett 74 kWh stort batteri för och sägs räcka till 44 mils körning enligt WLTP-körcykeln.
Varför BMW testar en elektrisk drivlina i 3-serie med långt axelavstånd vet bara BMW. Kanske beror det på att bilen endast ska säljas i Kina, kanske beror det på att det långa axelavståndet inbjuder till större lagringskapacitet och i så fall även kan vara intressant för andra marknader, exempelvis Europa och USA.
En elektrisk 3-serie borde, i och med att elektriska varianten av 4-serie ska heta i4, benämnas i3. Hur det blir med den saken återstår att se, men att använda en beteckning som i dag starkt förknippas med en liten elbil, som dagens i3 är, kan eventuellt röra till det en aning. Det kan samtidigt vara ett tecken på att nuvarande i3 försvinner tidigare än förväntat för att skapa en lucka mellan ”två olika i3-perioder”.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se