BMW 5-serie Touring facelift visar sig för första gången
Generation G30 och G31 ska genomgå en så kallad Life Cycle Impulse, LCI. Fast vi kallar förändringen för facelift eller ansiktslyft. Här är de första bilderna på Touring-modellen.
Det är inte ens tre år sedan dagens BMW 5-serie (G30) presenterade sig. Än mindre tid har gått sedan Touring-modellen (G31) gjorde detsamma. Men det är snabba ryck som gäller i bilbranschen, inte sällan är det generationsväxlingar var sjätte eller var sjunde år. Utvecklingen har så klart lett till att uppdateringarna också duggar tätare. Det är därför vi nu får se en maskerad BMW 5-serie Touring köra omkring nere i ett sommarvarmt södra Europa.
Bilen på bilderna är relativt hårt maskerad i båda ändarna, framför allt i den främre. Här kan vi förvänta oss justerade strålkastare, åtminstone innehållsmässigt. Stötfångarpartiet med spoilerdelen kommer på sedvanligt vis att förändras, en enkel metod för att få till ett delvis nytt utseende framtid. Några nya linjer, en kromlist och ett förstorat luftintag kan göra mycket.
I fronten är det dock något helt annat än nämnda ting som attraherar våra ögon lite extra, nämligen grillen. Eller det vi inte ser av grillen. Ytan med BMW:s njurar är lika hårt maskerad som om det vore en testprototyp av en helt ny generation. Uppdateringar maskeras normalt inte så pass hårt. Det får oss att misstänka att 5-serie kommer att få större njurar, inte X7-storlek men kanske lite åt hållet med 7-serie som nyligen uppdaterades med 40 procent större njurar. Förhoppningsvis med extra betoning på ordet lite.
Baktill ser vi faktiskt inga förändringar, maskeringen till trots. Men vi räknar ändå med att stötfångaren genomgår någon typ av justering och att bakljusen har en extra diod eller så, mest för att ge lite nyhetskänsla.
Det kanske mest intressanta med spionbilderna på 5-serie Touring facelift är att vi ser en laddlucka på vänster framskärm. Laddhybridversionen 530e finns ju i dag endast i sedanutförande, men vi vet sedan tidigare att kombin är på gång. 530e finns nu, sedan juli månad, dessutom med fyrhjulsdrift. Tidigare har modellversionen enbart funnits bakhjulsdrift.
Möjligtvis är det så att det är nya laddhybridversionen 545e vi tittar på, det vill säga den kraftigare laddhybriddrivlinan som finns i 7-serie i form av 745e (finns båda med och utan xDrive-fyrhjulsdrift). I 7-serie kombineras en bensindriven treliterssexa med en elmotor. Tillsammans bjuder de på 394 hästkrafter. I 5-serie kommer effekten att dras ned något för att 7-serie tydligt ska kunna agera tydligt flaggskepp även framöver.
Interiört kan vi tänka oss att 5-serie uppdateras till att ha det senaste digitala mätarklustret som bland annat 3-serie och 8-serie redan har visat upp. Något annat är faktiskt inte tänkbart.
Räkna också med att infotainmentsystemet uppdateras på ett eller annat vis för att försöka hålla konkurrenternas motsvarigheter stången i ytterligare några år.
Med tanke på att vi får se 5-serie facelift redan nu kanske du hoppas få se bilen på bilsalongen i Frankfurt i september. Inte en chans att det blir så. Vi lär heller inte få se den i Genève i mars nästa år. Tänk på att dagens 5-serie introducerades på marknaden för mindre än två och ett halvt år sedan och kombin har bara funnits tillgänglig i lite mer än två år och en månad. Vi tror därför att en marknadsintroduktion av 5-serie LCI äger rum tidigast hösten 2020.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se