BMW i5 med mer M-uskler, men inte riktigt en elektrisk M5. Foto: Andreas Mau / CarPix

BMW i5 med mer krut siktad på Ringen

Krut är egentligen fel ord då det inte sker några explosioner i bilen. Denna kärra är nämligen elektriska BMW i5 i prestandautförande. Helt enkelt en i5 med ”fler elektroner”. 

Det är mer än tolv år sedan BMW märkesskyddade modellbeteckningen i5, men det är först nu som det börjar nalkas. Förra sommaren fick vi för första gången span på i5 när den dök upp tillsammans med nya generationen 5-serie. Sedan dess har denna ”eldrivna 5-serie” synts till alltmer frekvent, men det är först i dag vi ser en mer prestandastinn version av elbilen. Vi tror det rör sig om kommande i5 M60.

Att det rör sig om någon form av toppversion står klart när vi synar bakluckans bakkant som pryds av en liten vinge och – framför allt – när vi skådar genom fälgarna. Bromsarna är betydligt större än på tidigare testprototyper, dessutom är oken sportigt röda.

1 AV 2
Här syns den lilla, lilla vingen på bakluckan...
Foto: Andreas Mau / CarPix
2 AV 2
... och här syns de större bromsarna.
Foto: Andreas Mau / CarPix

Om det rör sig om en M60-version är det troligtvis samma två elmotorer som i iX M60 där maximal effektutveckling är 455 kilowatt (619 hk) och vridmomentstoppen ligger på 1 100 newtonmeter. Vid lugnare körning dämpas siffrorna till 397 kW (540 hk) och 1 015 Nm.
I iX M60 är batteriet på rejäla 111,5 kWh, en kapacitet som vid ”blandad” körning räcker till knappt 57 mil.

Under hösten meddelade BMW att de ska presentera i5 under 2023. Vi tror då att det är ett par olika modellversioner som är aktuella, bland annat denna prestandaversion.