Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
BMW iX1 ska komma i ett utförande med mer sluttande baklucka. iX2, helt enkelt.
BMW iX1 ska komma i ett utförande med mer sluttande baklucka. iX2, helt enkelt.
BMW iX1 ska komma i ett utförande med mer sluttande baklucka. iX2, helt enkelt.
BMW iX1 ska komma i ett utförande med mer sluttande baklucka. iX2, helt enkelt. Foto: CarPix

BMW iX2 har begett sig ut på test

Efter ett kommer två, därför håller BMW på att ta fram iX2 – en slankare och mindre praktisk version av eldrivna iX1. 

I somras presenterade BMW en helt ny generation X1 och den tyska biltillverkaren passade då på att även visa helt elektriska varianten iX1. En ny X1 betyder förstås att en ny X2 ska komma, det är dock inte den vi ser på dessa färska spionbilder. Studerar vi dem på närmare håll ser vi att grillen är ”tät”, det vill säga saknar hål, och att avgasrör lyser med sin frånvaro. Etiketten ”Electrified Vehicle” på bakluckan säger naturligtvis också en hel del. Kort och gott – vad vi ser framför oss är kommande elbilen iX2.

Precis som X2 är en slankare version – med mer framåtlutad stil – av X1 är iX2 en motsvarande variant av nya, kommande X2. Det betyder att iX2 kommer att presenteras i utförandet xDrive30 som innehåller elmotorer på totalt 230 kilowatt (313 hk) och 494 newtonmeter.

Inte helt enkelt att se, men grillen är täckt. Jämför med iX1 på nästa bild.
Inte helt enkelt att se, men grillen är täckt. Jämför med iX1 på nästa bild.
Inte helt enkelt att se, men grillen är täckt. Jämför med iX1 på nästa bild.
Njurarna är där, men de släpper inte igenom luft som på en BMW som inte kör på enbart el.
Njurarna är där, men de släpper inte igenom luft som på en BMW som inte kör på enbart el.
Njurarna är där, men de släpper inte igenom luft som på en BMW som inte kör på enbart el.
1 AV 2
Inte helt enkelt att se, men grillen är täckt. Jämför med iX1 på nästa bild.
Foto: CarPix
2 AV 2
Njurarna är där, men de släpper inte igenom luft som på en BMW som inte kör på enbart el.
Foto: Fabian Kirchbauer / BMW

Motorerna plockar elektroner från ett batteri med nettokapacitet på 64,7 kilowattimmar. I iX1:s fall räcker det till uppemot 43-44 mils körning mellan laddningarna.
Batterierna gör iX2 tung, omkring 400-500 kilo tyngre än motsvarande bil med bensin- eller dieselmotorer. iX1 väger knappt 2,1 ton.
Möjligtvis kommer BMW så småningom att presentera fler drivlinealternativ till iX2.

BMW iX2 har troligtvis premiär under 2023 och ut på vägarna lär modellen rulla som årsmodell 2024.