BMW X7 blir vräkig som konceptet
Nu har den rullande prototypen av BMW X7 tappat maskering och det syns tydligt att den till utseendet blir mer eller mindre lika vräkig som det konceptbilen visade upp.
BMW Concept X7 visades upp på bilsalongen i Frankfurt för ett par månader sedan och den delade genast upp människosläktet i två olika läger. Ska man tro kommentarerna till vår artikel här på sajten kommer BMW inte att sälja ett endaste exemplar av modellen. Tror man i stället på omröstningen vi hade i samma artikel kommer X7 att bli, om inte jättepoppis så åtminstone en suv som lockar en hel del spekulanter till köp.
Men dessa åsikter baserades på konceptbilen. Det är sällan som en konceptbil får gå orörd genom hela processen till att bli en produktionsbil. I fallet BMW X7 är det en hel del detaljer som får stryka på foten, det ser vi på dessa färska, mer avklädda spionbilder. Men många av de bitar som flertalet opponerade sig mot på konceptbilen finns kvar, inte minst den väldigt vertikala fronten och de gigantiska njurarna som utgör grillen.
Men kanske X7 kan få viss upprättelse. De ”kisande ögonen”, det vill säga de smala strålkastarna, ser ut att bli mer vardagliga, med andra ord större. Detta tilltag kan ge bilen en helt annan karaktär.
Bakänden ser ut att vara en aning uppmjukad med annan skärning på bakluckan samt rakare stötfångare. Bakljusen har fått en annorlunda layout jämfört med konceptbilen. Precis som strålkastarna ser bakljusen inte ut att bli konceptbilssmala.
En annan detalj som vi tycker oss skilja denna testprototyp från konceptbilen är bakdörrarnas längd. De ser längre ut på prototypen vilket gagnar insteget till tredje sätesraden. X7 kommer att finnas i sjusitsigt utförande, precis som närmaste konkurrenten Mercedes GLS.
BMW X7 bygger på en förlängd version av nyvarande CLAR-plattformen, en variant som även kommer att bilda grund för nya X5.
Konceptbilen mätte 502 centimeter från för till akter. Sannolikt blir den färdiga produkten ungefär lika lång men kanske skulle behöva ytterligare en decimeter för att ge sig själv en riktigt ärlig chans mot tidigare nämnda GLS. Kanske modellen ändå är längre än vad vi tror med tanke på att bakdörrarna ser längre ut samtidigt som bakre sidorutorna och D-stolparna inte har blivit klenare.
Vilka drivlinorna blir återstår att se, men konceptbilen hade en hybriddrivlina av något slag (bensinmotor och elmotor). BMW fokuserade inte på den på bilsalongen. Den färdiga X7:an får sannolikt också en hybriddrivlina, en laddbar sådan, men i övrigt blir det förmodligen sex- och åttacylindrigt för större delen av slanten. Det ryktas till och med om en V12-motor, men vi vet inte riktigt om vi ska tro på det ryktet. En V12-motor ligger inte riktigt i tiden…
Det är svårt att se interiören på spionbilderna, men av det lilla vi ser kan vi slå fast att instrumentbrädans utformning skiljer sig en aning från den som fanns i konceptbilen. I övrigt är det stor chans att mycket av det vi såg på bilsalongen i Frankfurt blir verklighet i X7 då konceptbilens insida inte var överdrivet ”konceptig”.
X7:an ska byggas i BMW:s Spartanburg-fabrik i USA med start nästa år. Modellen släpps förmodligen som årsmodell 2019.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se