Cupra el-Born på ljudlös testrunda
Cupras (alltså indirekt Seats) variant av Volkswagen ID.3 ska lanseras under 2021. Testverksamheten rullar vidare i södra Spanien där vår spionfotograf fick syn på bilen i ett följe som passerade en liten by.
Den föddes som Seat el-Born. Det var på bilsalongen i Genève våren 2019 som avtäckningen ägde rum. Elbilen som har nästan identisk arvsmassa som Volkswagens nyligen lanserade elbil ID.3, men med spanska ingredienser.
I somras stod det klart att födelsenamnet inte består. Seat utelämnas och i stället blir Cupra en del av tilltalsnamnet – Cupra el-Born. Cupra är Seats lite ”eldigare” division som numera är ett fristående bilmärke, dock med fortsatt stark Seat-anknytning.
Samtidigt som el-Born placerades under Cupra passade spanjorerna på att justera utseendet, något vi fick se på bild i somras, och som du kan se här. Grunden är densamma men fronten är ny och mindre ”elbils-aktig”. Och eftersom det handlar om en Cupra-modell är utseendet mer aggressivt än tidigare.
PROVKÖRNING: Volkswagen ID.3 1st Plus
I samband med offentliggörandet av namnbytet berättade Seat också att de har, exklusivt för el-Born, inom ramarna för MEB-plattformen utvecklat ett adaptivt sportchassi (DCC Sport). Det sägs ge modellen sportigare köregenskaper i jämförelse med koncernsyskonen.
De informerade också att räckvidden per laddning blir upp till 50 mil tack vare ett 82 kWh-batteri (nettokapacitet 77 kWh) och att drygt hälften av kapaciteten kan nås via snabbladdning på endast 30 minuter.
Cupra el-Born ska klara 0-50 km/h på 2,9 sekunder. Någon 0-100-siffra presenteras inte, men Volkswagen ID.3 med 204-hästars elmotor som driver bakhjulen gör 0-100 km/h på 7,3 sekunder, och den toppar 160 km/h (begränsad toppfart).
DUELL: Volkswagen ID.3 Life mot Kia e-Soul
Nu har vår spionfotograf fått span på Cupra el-Born när den ljudlöst rullar runt i södra Spanien på testrundor med syfte att samla in data till ingenjörerna som ska finslipa de sista detaljerna inför lanseringen 2021.
Men den bil som syns på spionbilderna ser inte ut som de Cupra-bilder vi såg i somras (som du alltså ser här ovan), i stället ser den ut som när el-Born presenterades under Seat-varumärket för ett och ett halvt år sedan, med sin tillplattade front och lite mildare frontspoilerparti. Tittar vi noggrant ser vi dessutom att emblemen både fram och bak är Seats, inte Cupras.
Det är med andra ord tydligt att detta är en tidig prototyp, eventuellt har nya karossen inte kommit till samma utvecklingsskede ännu.
EXKLUSIVT: Provkörning av Volkswagen ID.4
Cupra el-Born ska tillverkas i Volkswagens fabrik i Zwickau, det vill säga i gamla Trabant-fabriken som – förstås – har moderniserats kraftigt. Där kommer den att byggas parallellt med Volkswagen ID.3.
Vill du läsa mer om fabriken, läs då vårt fantastiska reportage från våren 1990 då vi besökte den. På den tiden tillverkades fortfarande Trabant där.
När den lanseras under nästa år ska vi nog räkna med ett något högre pris än vad Volkswagen ID.3 kostar, även om Seats modeller brukar lägga sig under prisnivån för Volkswagens motsvarigheter. Nu rör det ju sig om en Cupra-modell, och Cupra ska stå för lite mer sportighet och tuffhet samt – i detta fall – lite exklusiva tekniska lösningar.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se