Dieseldriven Tesla uppges ha slagit Porsches rekord på Nürburgring
Tesla fortsätter förberedelserna på Nürburgring där de planerar att slå Porsches rekordtid, och enligt uppgift verkar de redan ha passerat den tyska sportbilstillverkaren med god marginal. Men är det ett rekord slaget med grönt samvete?
I förra veckan dök Tesla upp med en röd och väldigt speciell Model S på Nürburgring, precis som Elon Musk hade pladdrat om på Internet. Man är inte på plats för att njuta av de vackra omgivningarna, den amerikanska biltillverkaren har nämligen ett specifikt mål i sikte – att slå Porsches rekord för fyrdörrars elbilar runt Nürburgrings nordslinga som Taycan S drämde till med för några veckor sedan. Tiden lyder 7 minuter och 42 sekunder.
Vi vill dock tillägga att Tesla Model S egentligen inte kan slå Porsches rekordtid eftersom Model S är en femdörrars halvkombi, inte en fyrdörrarsmodell som Taycan. Men i USA, Teslas hemland, klassas Model S som en fyrdörrarsbil, precis som exempelvis Audi A7 Sportback och alla andra halvkombimodeller.
Hur som helst. Nu har Tesla dykt upp med ännu en Model S, en blå. Denna har precis samma modifieringar som vi beskrev i förra veckan, med andra ord uppsågad frontspoiler, extravagant bakvinge, kolfiberkeramiska bromsskivor, R-däck på bredare fälgar (sannolikt även bredare spårvidd) samt Plaid-drivlinan, det vill säga tre elmotorer, en för framhjulen och två för bakhjulen. Bilen är med andra ord långt ifrån en standardbil, men enligt Elon Musk kan konfigurationen bli tillgänglig för bland annat Model S om ett års tid. Dessutom, enligt våra källor, kan de båda Model S-bilarna på Nürburgring vara utrustade med chassikomponenter från svenska Öhlins. Uppgiften har vi dock inte fått bekräftad.
LÄS MER: Tesla ska utmana Porsche på Nürburgring
Någon officiell rekordtid har Tesla ännu inte slagit till med, först under onsdagen (i morgon) är det möjligt då banan brukar vara öppen en kort stund för rekordkörningar, det vill säga utan att andra bilar befinner sig på den drygt två mil långa asfaltssträckan.
Men det finns folk runt banan som säger sig ha klockat Model S P100D+ ”Plaid” till en tid som är nästan 20 sekunder snabbare än den för Porsche Taycan S. Det låter nästan lite väl bra för att vara sant, men vi får helt enkelt avvakta och se om amatörtidtagningen stämmer.
De båda Tesla-bilarna som avverkar varv efter varv på Nürburgring är förstås elektriska, men elen som ”tankas” i bilarna är inte så ren som den skulle kunna vara. Bilarna laddas nämligen av ett dieselaggregat på en lastbil som Tesla har med sig till banan. Eftersom det inte finns någon Tesla Supercharger-laddare i anslutning till Nürburgring eller i närområdet hade alternativet varit att besöka Supercharger-laddstationen i Wittlich drygt fem mils körning söder om banan. Det skulle kunna lösas genom att transportera bilarna på ett lastbilsflak, men det hade blivit en oerhörd massa körningar som framför allt tar mycket tid i anspråk, och tid är inget som Tesla har hur mycket som helst av med tanke på det lilla fönster för rekordkörning som erbjuds på Nürburgring.
LÄS MER: Porsche Taycan kostar som Tesla Model S och Model X – tillsammans
Skulle Tesla Model S slå Porsche Taycan S rekord runt Ringen kan Porsche eventuellt formulera om sig och hävda att de är snabbast i klassen ”elektrisk fyrdörrarsbil laddad med grön energi”. Porsche har ju snabbladdare i sitt center vid Nürburgring, men om den förses med energi från tysk kolkraft eller inte vet vi ej.
SENASTE NYTT: Tesla har installerat Supercharger-laddare på Nürburgring
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se