Ett bekant ansikte, men ändå inte.
Ett bekant ansikte, men ändå inte. Foto: CarPix

Elbilen Mini Aceman nu ute på vägarna

Nu har den begett sig ut på vägarna bland alla andra bilar – Mini Aceman som ska fylla luckan mellan vanliga Mini och Mini Countryman.

För ett par månader sedan syntes den till när den var lastad på en biltransport, men nu har den fått registreringsskyltar och är därmed fullt laglig att testa i prototypform på allmän väg. Vår spionfotograf lyckades ganska kvickt få den att fastna på bild, vilket kanske inte var så svårt då den redan hade fastnat – i den tyska trafiken.

Mini Aceman är det vi ser på bilderna, en modell vi fick en föraning om redan i somras när Mini Concept Aceman presenterades. Då fick vi se en ganska svullen sak med en klatschig insida. Om det sistnämnda finns kvar kan vi inte se, däremot upplever vi utsidan som betydligt mindre svullen än det konceptbilen bjöd på.

Konceptbilen som visades i somras. Foto: Mini

Aceman är en eldriven modell som sett till storleken ska placera sig mellan vanliga Mini 5-dörrar och Mini Countryman. Dock landar den längdmässigt närmare Mini 5-dörrar, som är drygt 4,02 meter lång, än Countryman som är knappt 4,3 meter lång. Konceptbilen mätte 4,05 meter.
Några menar att Aceman fungerar som ersättare till Mini Clubman, men då gäller det att utrymmena blir rejäla trots det kompakta formatet – två decimeter kortare än nämnda Clubman.

En Mini, det syns klart och tydligt. I detta fall är det Mini Aceman som inte ska förväxlas med nedlagda Paceman som var en coupéversion av Mini Countryman. Foto: CarPix

I och med att Aceman är enbart eldriven, baserad på en ny plattform ämnad för just elbilar, finns förutsättningarna för bra interiöra utrymmen. Plattformen, som samutvecklas med kinesiska Great Wall Motor, kommer att delas med bland annat nästa generation Mini 3-dörrar och 5-dörrar.

Om vi tittar i spåkulan ser vi någon form av presentation av Mini Aceman under 2023, sannolikt sent på året. Själva marknadslanseringen lär äga rum för året därpå, alltså under 2024.