Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Renaults nya elbil på samma bild som en av modellens tuffaste konkurrenter.
Renaults nya elbil på samma bild som en av modellens tuffaste konkurrenter.
Renaults nya elbil på samma bild som en av modellens tuffaste konkurrenter.
Renaults nya elbil på samma bild som en av modellens tuffaste konkurrenter. Foto: CarPix

Elbilen Renault MéganE ute på test

Renault tänker inte låta Volkswagen och deras ID-modeller få fritt spelrum på elbilsmarknaden. Snart är det dags för en elektrisk Megane att göra entré.

Det var hösten 2020 som Renault presenterade en elektrisk konceptbil vid namn Megane eVision, en förstudie i en ny elektrisk arkitektur som kan hantera ultratunna batterier. Därefter var det från Renault-håll ganska tyst kring bilen, kanske för att de fokuserade på lanseringarna av ett par olika laddhybrider (bland annat Megane E-Tech och Captur E-Tech). Men så för bara ett par månader sedan dök elbilen upp igen, denna gång under namnet MéganE (ska uttalas Mégane-E) och med lite mer fakta om tekniken som döljer sig under den kamouflerade karossen.

Nu har vår spionfotograf fått span på Renault MéganE, och förstås fastnade den på bild under sin testrunda nere i Spanien där den hade sällskap av en Volkswagen ID.4.
Att ID.4 rullar tillsammans med MéganE är ingen slump, den tyska elbilen är förstås lite av ett riktmärke som fransmännen tar sikte mot – och vill förbi.

När konceptbilen visades i fjol fick vi höra av den var 421 centimeter lång.
När konceptbilen visades i fjol fick vi höra av den var 421 centimeter lång.
När konceptbilen visades i fjol fick vi höra av den var 421 centimeter lång.
Med andra ord kortare än dagens Megane.
Med andra ord kortare än dagens Megane.
Med andra ord kortare än dagens Megane.
Men om det måttet är hugget i sten inför lanseringen av produktionsversionen, det återstår att se.
Men om det måttet är hugget i sten inför lanseringen av produktionsversionen, det återstår att se.
Men om det måttet är hugget i sten inför lanseringen av produktionsversionen, det återstår att se.
1 AV 3
När konceptbilen visades i fjol fick vi höra av den var 421 centimeter lång.
Foto: CarPix
2 AV 3
Med andra ord kortare än dagens Megane.
Foto: CarPix
3 AV 3
Men om det måttet är hugget i sten inför lanseringen av produktionsversionen, det återstår att se.
Foto: CarPix

Renault MéganE är, som vi ser på bilderna, inte en traditionell Megane då den är grövre i utförandet, dock utan att vara en suv. Utförandet är inte helt olikt just Volkswagen ID.4, men markfrigången ser ut att vara klart lägre än de 21 centimeter som tysken bjuder på.

Tekniskt sett är MéganE väldigt nära besläktad med Nissan Ariya som tyvärr har försenats en aning. Vid den korta presentationen i juni beskrevs den franska elbilen innehålla en elmotor på 217 hästkrafter (160 kW) och ett 60 kWh-batteri som ska nå uppemot 45 mil per laddning.

Inga uppgifter om andra modellversioner, exempelvis fyrhjulsdrivna, bjöds vi på då. Sannolikt får vi reda på mycket mer vid den officiella avtäckningen på bilsalongen i München om några få veckor.