Eldrivna BMW i7 avslöjad med hajnos
BMW har en eldriven version av sitt flaggskepp 7-serie på gång, och nu får vi en första glimt av hur den kommer att se ut. Den klassiska hajnosen ser ut att göra comeback när i7 lanseras om två år.
BMW är på väg att bredda sitt elbilsutbud rejält. Utöver i3, nerlagda i8 och alldeles nylanserade iX3 kommer i4 och självklart även flaggskeppet i7. Den senare har nu fångats på bild med sin rätta kaross. På tidigare spionbilder har i7 rullat runt som prototyp med samma kaross som en vanlig 7-serie, men nu kan vi ana hur den stora, eldrivna lyxsedanen kommer att se ut.
Trots kraftig kamouflering kan vi se att i7 får en front med BMW-typiskt hajnosutseende. Njurarna blir stora och strålkastarna ser ut att få en lägre placering än på 7-serie, vilket skapar den framåtlutade hajnosen.
Om man tittar riktigt noga kan man se att i7 har ovanligt många kameror, vilket tyder på att den kommer att klara en högre nivå av självkörning än nuvarande BMW-modeller. Ovanför njurarna finns en framåtriktad kamera, i framskärmarna finns kameror riktade snett framåt och i hajfenan på taket finns en bakåtriktad kamera. I sidotrösklarna ser det dessutom ut att finnas en mängd sensorer.
Den uppmärksamme ser också att i7 får en ny typ av dörrhandtag som är mer integrerade i dörrsidorna.
Om drivlinan finns ännu inga uppgifter bekräftade. Förhandsuppgifter säger att i7 ska bli BMW:s starkaste modell med 650 hästkrafter. Batteripaketet väntas förstås bli stort, det talas om en räckvidd på drygt 64 mil.
BMW i7 blir en direkt konkurrent till Mercedes EQS och väntas nå marknaden år 2022.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se