Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Foto: Andreas Mau / CarPix

Eldrivna Volkswagen ID. Buzz snart här

Det ser inte mycket ut för världen, men under denna helt ordinära Volkswagen Transporter gömmer sig märkets elbilssatsning inom transportsektorn – Volkswagen ID. Buzz. Stort batteri och autonom körning utan inblandning från föraren.

Helt nya Volkswagen ABT e-Transporter imponerade inte vid första provkörningen, en halvhjärtad elektrifiering av en befintlig produkt. Räckvidden var pinsamt dålig, som bäst kom vi 10,5 mil.

Kanske kan nya Volkswagen ID. Buzz lyckas bättre? Även om det på bilderna ser ut som en Volkswagen Transporter 6.1, rör det sig under skalet i själva verket om märkets nya eltransportör, något man i branschen kallar en mula.

Tittar vi noga ser vi att bilen är kortare än sitt förbränningssyskon, men också bredare och lite lägre – bottenplattan utgörs av ett stort tungt batteripaket som tillverkarna vill montera så lågt som möjligt. Även överhängen är här kortare än nuvarande eldrivna ABT e-Transporter som hade sin elmotor i fram.

Elektrofahrzeug! Visst är det en elbil som är ute och far i norra Sverige.
Elektrofahrzeug! Visst är det en elbil som är ute och far i norra Sverige.
Elektrofahrzeug! Visst är det en elbil som är ute och far i norra Sverige.
Lägg märke till hjulhusbreddarna.
Lägg märke till hjulhusbreddarna.
Lägg märke till hjulhusbreddarna.
1 AV 3
Elektrofahrzeug! Visst är det en elbil som är ute och far i norra Sverige.
Foto: Andreas Mau / CarPix
2 AV 3
Lägg märke till hjulhusbreddarna.
Foto: Andreas Mau / CarPix
3 AV 3
Foto: Andreas Mau / CarPix

 

Konceptet som visades redan 2017 hade motor på fram- och bakaxel, vilket gav fyrhjulsdrift, men väl i produktion kommer den strikt bakhjulsdrivna bli storsäljaren. Elmotorn på bakhjulen ska ge 204 hästkrafter, den fyrhjulsdrivna blir således starkare. Konceptet hade hela 374 hästkrafter, men fullt så stark tror vi inte den blir.

Nästa år visas den färdiga produktionsbilen som bygger på samma MEB-plattform som ID.3 och ID.4. Zoomar vi in på bilderna där interiören syns ser vi den digitala skärmen framför ratten som de båda personbilarna delar.

Tittar vi noga ser vi skärmen framför ratten, hämtad från ID.3 och ID.4. Foto: Andreas Mau / CarPix

Folkfraktaren kommer även i skåpversion och heter då ID. Cargo. Båda bilarna ska klara av autonom körning enligt nivå 4, alltså utan inblandning från föraren, något som förväntas ha premiär år 2025.

Batteristorleken varierar från 48 kWh till 111 kWh, med en räckvidd upp till 55 mil enligt WLTP-körcykeln.

Bilen visas nästa år 2022, men kommer först som modellår 2023.