En Porsche 911 för sanddyner
Håller Porsche på att bygga en offroad-version av 911? En märklig prototyp har fångats på Nürburgring.
Vad testar Porsche här? Denna udda 911-prototyp fångades under några varv runt Nürburgring och som synes är hjulhusen fyllda med frigolit och markfrigången högre.
Är man en drömmare bygger Porsche själva en egen 911 Safari, för de har faktiskt gjort det förut. Första gången 1978 till östafrikanska Safari-rallyt byggdes två 911 SC Safari med Björn Waldegård och Vic Preston Jr bakom ratten. Markfrigången var då hela 28 centimeter.
Till Paris-Dakar-rallyt 1984 byggdes även en 959 för tuffare tag, som vann 1986.
I dag finns diverse trimfirmor som bygger om vanliga 911 till Safari-version, men inte Porsche själva.
Frigoliten i hjulhusen kan vara där för att dölja något man inte vill att vi ska se.
Är man trist realist testar Porsche ny stötdämpning och frigoliten är där för att se hur mycket som skavs bort efter några varv. Ett sätt att se hur dämparna beter sig.
Utan tvekan hade 911 Safari sålt som smör i solsken, givetvis då i liten upplaga. Och ibland kan man väl få drömma?
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se