Hyundai Ioniq 5 följer Kia EV6 i dubbel bemärkelse. Foto: Heinz Toni Sesterheim / CarPix

Extra snabb Hyundai Ioniq 5 följer Kia

Kia har en. Hyundai har snart en. Vi syftar förstås på en extra snabb elbil som accelererar som en supersportbil.

Hyundai gör ingen hemlighet av att de snart ska släppa en så kallad N-version av elbilen Ioniq 5. Bilen som har fotograferats är förvisso maskerad, men maskeringen innehåller även ett budskap i textform – ”Never just driver” står det. Formuleringen är den slogan som Hyundai N använder.

1 AV 2
Inget som direkt skvallrar om att detta är en prestandaversion.
Foto: Heinz Toni Sesterheim / CarPix
2 AV 2
Det skulle i så fall vara att Hyundai N:s slogan ”Never just driver” pryder maskeringen.
Foto: Heinz Toni Sesterheim / CarPix

Bilderna här är tagna utanför Nürburgring. Den ligger tätt bakom en Kia EV6, systermärkets motsvarande elbilsmodell som grundar sig på samma 800-voltsbaserade plattform.
Vad gäller denna prestandaorienterade Ioniq 5 tror vi att det är Hyundais motsvarighet till Kias EV6 GT som alldeles nyligen blev aktuell för svenska marknaden.

Om vår gissning är korrekt betyder det två elmotorer på sammanlagt 585 hästkrafter och 740 newtonmeter som i EV6 GT:s fall betyder 0-100 km/h på 3,5 sekunder och toppfart på 260 km/h. Hyundai Ioniq 5 N lär accelerationsmässigt hamna i samma trakter och toppfarten misstänker vi blir identisk, i så fall betydligt högre än de 185 km/h som dagens Ioniq 5-modellversioner klarar av. Snabbaste Ioniq 5 gör i dag 0-100 km/h på 5,2 sekunder.

Med 77,4 kWh-batterier lär räckvidden mellan laddningarna ligga strax över 40 mil, alltså ungefär som hos Kia EV6 GT. Det skulle också betyda runt tio mil kortare räckvidd motorsvagare modellversioner klarar av.

1 AV 2
Hyundai Ioniq 5 N på vägarna strax utanför Nürburgring, den världsberömda bana där en stor del av N-bilarnas utveckling äger rum.
Foto: Heinz Toni Sesterheim / CarPix
2 AV 2
Fetare hjul och bromsar. Förstnämnda troligtvis av storlek 21 tum.
Foto: Heinz Toni Sesterheim / CarPix

Utseendemässigt ser vi inga större skillnader jämfört med en vanlig Ioniq 5, men det mesta har maskerats väl. Under folieringen lär vi hitta attribut som hör hemma på en N-bil från Hyundai. Tydligt syns i alla fall de stora hjulen med lågprofildäck och de större bromsskivorna. Sannolikt mäter de 21 tum, precis som hos EV6 GT.

Interiört kan vi vänta oss sportiga attribut som extra skålade stolar, sportratt, möjligtvis lite Alcantara-inlägg samt annat som förhöjer känslan av snabb bil delvis utvecklad på Nürburgring.

När får vi då se Hyundai Ioniq 5 N på riktigt? Det återstår att se, men vi är tämligen säkra på att denna prestandaversion inte ligger långt fram i tiden. Några månader på sin höjd, kanske i början av hösten som årsmodell 2023.