Foto: CarPix

Ferrari Purosangue gömmer sig bakom ett träd

... men det går inte så bra, den italienska suven valde nämligen ett för smalt träd vilket gör att våra nyfikna ögon ser lite mer av vad som komma skall.

Det ryktades ett tag om att Ferrari ska bygga en suv. 2018 bekräftade den italienska biltillverkaren att de ska bygga just en suv, eller en fuv, som Ferrari vill att modellen ska kategoriseras som. De tre bokstäverna står för Ferrari Utility Vehicle, det vill säga Maranellos variant på Sport Utility Vehicle (SUV).
I samband med bekräftelsen offentliggjorde företaget även modellens (arbets)namn – Purosangue.

På dessa nytagna bilder ser vi Purosangue i annan skepnad än den vi såg när modellen rullade runt i nordliga delar av Sverige i början av året. Anledningen till nya utseendet är förstås att modellen har lämnat hästdjursstadiet, trots att den har en stegrande häst i nosen. Senast vi såg den var modellen helt enkelt en så kallad mula, det vill säga rätt grund men med fel kaross. Karossen var lånad från Maserati Levante.
Nu är karossen den rätta, men ganska hårt maskerad. Prototyp kallas denna fas.

Det går nästan att ana att det är en Ferrari-nos som döljer sig under ”tyget”. Foto: CarPix

Vi ser ändå en stor del av formerna hos Purosangue, med lång huv som i framkant sluttar nedåt för att bidra till skapandet av en klassisk Ferrari-front, och med kraftigt sluttande bakre takstolpar som ska ge modellen ”det rätta utseendet”. Vi ska förmodligen inte förvänta oss ett bagageutrymme som sväljer stora, kantiga föremål, exempelvis en diskmaskin.

Fyra ändrör, men utförandet blir förstås snyggare på produktionsbilen. Foto: CarPix

Tydligt är också att axelavståndet är långt och att överhängen fram och bak är av de kortare slagen. Avståndet mellan hjulaxlarna lär ligga på drygt tre meter, aningen mer än hos Ferrari GTC4Lusso som har 299 centimeter mellan axlarna.
Maserati Levante har drygt tre meter i axelavstånd, så även Lamborghini Urus som sannolikt kan ses som tuffaste konkurrenten. En annan tuff konkurrent, om än snäppet nättare, är Porsche Cayenne Coupé.
I nämnda Porsche har Ferraris suv verkligen något försöka sikta på, nämligen modellversionen Cayenne Turbo GT som är ruskigt snabb runt Nürburgring.

Exakt vilka maskiner som italienarna kommer att placera under huven på Purosangue vet vi inte, men det har pratats om en V12-maskin som toppalternativ, men framför allt kommer suven få någon form av laddhybrid-drivlina och då förmodligen enligt samma koncept som i SF90 Stradale som har tre elmotorer som arbetar tillsammans med en bensinmotor. I SF90 Stradale utgörs bensinmotorn av en V8, i Purosangue tror vi att det blir en V6-maskin.

Ferrari Purosangue har förmodligen världspremiär under 2022, men själva marknadslanseringen sker antagligen inte förrän 2023.