Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Ferrari är synonymt med tolv cylindrar, och så kommer att att förbli även inom en överskådlig framtid.
Ferrari är synonymt med tolv cylindrar, och så kommer att att förbli även inom en överskådlig framtid.
Ferrari är synonymt med tolv cylindrar, och så kommer att att förbli även inom en överskådlig framtid.
Ferrari är synonymt med tolv cylindrar, och så kommer att att förbli även inom en överskådlig framtid. Foto: Daniele Ferrari / CarPix

Ferraris nya V12-modell ute på test

Ferrari har börjat testa en ny modell på vägarna runt hemstaden Maranello. F167 är bilens interna namn – en ny V12-modell som ska ta vid när 812:an går i pension.

Downsizing är en trend som har spridit sig allt mer kraftfullt på senare år, mycket på grund av nya, hårdare regelverk om att utsläpp och påverkan på miljön ska bli lägre. Även Ferrari har börjat tänka i banor om mindre motorer, exempelvis i 296 GTB som inte fick en V8-motor utan en V6:a som sällskapar med en elmotor. Vi provkörde för övriga 296:an tidigare i år.

Men när det kommer till en viss motortyp tummar inte Ferrari på något, åtminstone är de inte redo att göra det än. Vi syftar förstås på V12-motorn. Mer klassiskt kan det nämligen inte bli – Ferrari och tolv cylindrar i V-formation.
Ferraris första motor var så klart en V12:a. Den så kallade Colombo V12 125-motorn, namngiven efter sin skapare Gioacchino Colombo, var på 1,5 liter och började tillverkas 1947. Siffran 125 i motorbeteckningen kommer från cylindervolymen som var på knappt 125 kubikcentimeter. Tävlingsbilen Ferrari 125 S, som byggdes i två exemplar, var första modell att ha Ferraris första V12-maskin. Motorn producerades faktiskt ända till 1988 men då handlade det om större totala slagvolymer på maximalt 4,9 liter. Gemensamt för alla under de dryga 40 åren var att vinkeln mellan cylinderbankarna var 60 grader. I dag har Ferrari-tolvorna en vinkel på 65 grader.

En Ferrari Roma men med mer plåt på framskärmar och huv. Bilen är förlängd för att kunna få plats med tolv cylindrar.
En Ferrari Roma men med mer plåt på framskärmar och huv. Bilen är förlängd för att kunna få plats med tolv cylindrar.
En Ferrari Roma men med mer plåt på framskärmar och huv. Bilen är förlängd för att kunna få plats med tolv cylindrar.
Ferraris GT-modell Roma går inte av för hackor, men detta är kommade flaggskeppet från Maranello, om än i form av en tidig testmula.
Ferraris GT-modell Roma går inte av för hackor, men detta är kommade flaggskeppet från Maranello, om än i form av en tidig testmula.
Ferraris GT-modell Roma går inte av för hackor, men detta är kommade flaggskeppet från Maranello, om än i form av en tidig testmula.
1 AV 2
En Ferrari Roma men med mer plåt på framskärmar och huv. Bilen är förlängd för att kunna få plats med tolv cylindrar.
Foto: Daniele Ferrari / CarPix
2 AV 2
Ferraris GT-modell Roma går inte av för hackor, men detta är kommade flaggskeppet från Maranello, om än i form av en tidig testmula.
Foto: Daniele Ferrari / CarPix

Nu svävade vi iväg lite mycket på Ferrari och V12-motorer i en artikel som handlar om spionbilder på en mula av en kommande modell. Dock finns det en poäng med pladdret ovan eftersom mulan döljer en... just det, en V12-motor.
F167 kallas modellen internt och syftar på efterträdaren till 812-serien som introducerades 2017 som 812 Superfast. Därefter har 812 GTS, 812 Competizione och 812 Competizione A introducerats. Specialbyggena Ferrari Monza SP1 och SP2 är för övrigt baserade på 812 Superfast. Samtliga med samma V12-motor på 6,5 liter, men med olika effektuttag.

Det vi ser på bilderna ger oss inte mycket information om hur 812-efterträdaren, som väntas dyka upp under 2024, ser ut. Det beror helt enkelt på att Ferrari har tagit en Roma-kaross, förlängt och breddat den, för att dölja F167:ans komponenter.
Vi ser att huven är mer utdragen än på vanliga Ferrari Roma, en modell som vi körde i Italien för nästan exakt två år sedan. Fyra extra cylindrar, eller två extra ”cylinderpar”, ska ju få plats där fram, strax bakom den stegrande hästen i fronten (som visserligen inte syns på testmulan).

Även om Ferrari låter V12-motorn leva kvar tror vi att de vill ha med lite spänning i bilden, helt enkelt elektrisk assistans i form av ett mildhybridsystem på 48 volt.
Effektmässigt gissar vi att Ferrari lägger sig norr om 830 hästkrafter, helt enkelt över den siffra som företrädaren 812 som mest bjuder på.

Nästa år lär vi få se F167 ute på vägarna igen, dock inte som mula utan som riktig testprototyp med tung maskering för att dölja modellens riktiga kaross. Året därpå lär nya V12-modellen börja rulla på vägarna i kundernas händer.