Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Med tillägget Evos tros Mondeo komma tillbaka i Europa.
Med tillägget Evos tros Mondeo komma tillbaka i Europa.
Med tillägget Evos tros Mondeo komma tillbaka i Europa.
Med tillägget Evos tros Mondeo komma tillbaka i Europa. Foto: Andreas Mau / CarPix

Ford Mondeo tillbaka i annan skepnad

Även om Mondeo officiellt läggs ned först i början av nästa år har ersättaren redan skådats. Namnet är sig nästan likt och formen har vi delvis sett förut hos Ford Evos. 

Tidigare i år meddelande Ford att de lägger ned Mondeo, sista bil som rullar av bandet blir i mars 2022. Skälet är sviktande försäljningssiffror, i Europa förra årets såldes endast 21 000 exemplar. Ett decennium tidigare sålde man de tiofaldiga.
Samtidigt visades Ford Evos, en crossover ämnad endast för Kina.
Nya spionbilder visar dock att Evos kommer till Europa men i en annan skepnad. Trots kamouflaget går det urskönja att allt framför b-stolpen ser likadant ut. Fronten ser ut att vara orörd och led-lamporna tycks ha samma utseende, kvar är handtagen som fälls in.

Foto: Andreas Mau / CarPix

Däremot är denna prototyp lägre och har ett mer sedan-liknande utseende till skillnad från Evos coupéstuk.
Enligt en registrering hos EUIPO (Europeiska unionens immaterialrättsmyndighet) ska bilen heta Ford Mondeo Evos.
Att det blir en laddhybrid är ingen högoddsare. Fords 2,5-liters Atkinson-motor som i dag finns i Kuga PHEV ska från år 2022 även byggas i Fords fabrik i Valencia, där i dag också Mondeo byggs.
Någon kombi har ännu inte setts till. Räkna med säljstart nästa år.

Ford Evos blir ingen crossover i Europa, utan en sedan vad det ser ut.
Ford Evos blir ingen crossover i Europa, utan en sedan vad det ser ut.
Ford Evos blir ingen crossover i Europa, utan en sedan vad det ser ut.
1 AV 5
Ford Evos blir ingen crossover i Europa, utan en sedan vad det ser ut.
Foto: Andreas Mau / CarPix
2 AV 5
Foto: Andreas Mau / CarPix
3 AV 5
Foto: Andreas Mau / CarPix
4 AV 5
Foto: Andreas Mau / CarPix
5 AV 5
Foto: Andreas Mau / CarPix