Första avslöjande bilderna på Volkswagen T-Roc
Volkswagen fortsätter utvidgandet av sin suvflora med modellen T-Roc som vi nu kan visa upp i form av de första avslöjande bilderna.
I dagsläget har Volkswagen två suvar, Tiguan och Touareg, i sitt modellprogram. Väldigt snart består märkets högbyggen av fem olika modeller då sjusitsiga Tiguan Allspace och jättestora Atlas snart lanseras för att därefter följas av minstingen i gänget – kommande T-Roc.
T-Roc kanske låter bekant för dig? Om inte så är du ursäktad, det är ju över tre år sedan som Volkswagen visade upp T-Roc Concept på bilsalongen i Genève våren 2014, en suv/crossover i tredörrarsformat som var snäppet mindre än en Golf.
Nu har vår spionfotograf ramlat över en snart produktionsklar T-Roc när den lastas på en lastbilstransport. I tron om att ingen ser på har Volkswagen valt att inte maskera bilen något speciellt. Lite ”maskeringstejp” syns i fronten, exempelvis runt strålkastarna och över VW-emblemet, samt över bakljusen. Emblemet på bakluckan är även det maskerat, för säkerhets skull ska det efterlikna ett Toyota-emblem eller kanske Infinitis logotyp. Men ett tränat öga ser direkt att det är fejk.
Jämfört med konceptbilen ser vi en hel del skillnader, några av dem större än andra. Till de absolut största hör antalet dörrar. Av praktiska skäl har T-Roc i produktionsutförande fyra dörrar plus baklucka. En annan är konceptbilens stora, runda och Nissan Juke-liknande DRL-ljus som på produktionsversionen blivit mer alldagliga, om nu inte hela kromsargen är en del av maskeringen för att dölja de runda doningarna, men det känns tveksamt i och med att övriga VW-modeller har rektangulära DRL-/dimljus.
Strålkastarna är högre än de som satt på konceptbilen.
Bakljusen är förvisso maskerade men därunder gömmer sig förmodligen ljus som påminner om de hos Tiguan, konceptbilens var inte helt olika dessa.
En detalj som kvarstår är vecket över bakskärmen som sträcker sig in över bakdörren. Ett veck väldigt likt det Mercedes hade på förra generationen E-klass innan den uppdaterades.
I och med att det har tillkommit två bakdörrar misstänker vi att konceptbilens knappa 418 centimeter på längden har utökats något. Det pratas om 430 centimeter från för till akter vilket skulle göra T-Roc ungefär fyra centimeter längre än en vanlig halvkombi-Golf och knappt två decimeter kortare än Tiguan.
T-Roc, som byggs på MQB-plattformen som så många andra VW-modeller, ska heta just T-Roc när den lanseras. Det bekräftade Volkswagen-chefen Herbert Diess i fjol. Det fanns alternativa modellnamn, som exempelvis Teracor, men till sist föll valet ändå på konceptbilens namn – T-Roc.
Tidigare sades det att produktionsversionen av T-Roc skulle visas upp på bilsalongen i Genève i mars, men som vi alla vet stod ingen T-Roc i Volkswagens monter. Vi förmodar att världspremiären är planerad till bilsalongen i Frankfurt i september. Hemmaplan är bäst.
När modellen väl finns i handeln kommer den att finnas med en rad olika bensin- och dieselalternativ under huven, vissa av dem trecylindriga, andra fyrcylindriga. Manuella lådor och DSG-dubbelkopplingslådor liksom fram- och fyrhjulsdrift kommer att finns att välja mellan.
Räkna också med olika elektriska varianter av T-Roc, dock förmodligen inte i samband med modellens marknadslansering.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se