Första bilderna på Lamborghini Aventador-efterträdaren
Tio år efter lanseringen av Lamborghini Aventador får vi nu – för första gången någonsin – se efterträdaren på bild.
Sommarens lansering av LP 780-4 Ultimae var den sista i eran Lamborghini Aventador, modellen som en gång i tiden efterträdde besten Lamborghini Murciélago som i sin tur efterträdde djävulska Lamborghini Diablo som i sin tur efterträdde nästan alla ungdomars drömbil – Lamborghini Countach.
Ovan nämnda ikoniska supersportbilar från italienska småorten Sant'Agata Bolognese har en hel del gemensamt även om de skiljer sig åt i och med att de spänner över nästan fem årtionden. Men mest gemensamt är förstås antalet cylindrar – tolv stycken placerade i en formation som efterapar 22:a bokstaven i det latinska alfabet som många av oss använder sig av i dag.
Hur blir det med antalet och formeringen i Aventadors efterträdare som är på väg att ta form? Ingen skillnad, faktiskt. V12:an kommer att leva kvar även i Lamborghinis nya flaggskepp. Och inte kommer maskinen att överladdas med turbo eller kompressor, det är inte Lamborghini-stil att göra så. I stället blir det annan laddning som ligger mer i tiden, nämligen elektrisk assistans.
Med en elmotor som samspelar med den bensintörstande V12-motorn ska koldioxidutsläppen hållas i schack utan att prestandan blir lidande. Lamborghini menar att kommande modeller ska kunna kapa utsläppen med hälften fram till dess att de börjar med rena elbilar under andra halvan av 2020-årtiondet.
Hybrider är för övrigt inget nytt från den lilla byn i regionen Emilia-Romagna. Redan 2014 presenterades Lamborghini Asterion LPI 910-4, och för ett par år sedan såg mildhybriden Lamborghini Sián dagens ljus.
Nästa steg, elbilar, har Lamborghini gett oss en föraning om i form av helgalna (?) och batterilösa konceptbilen Terzo Millennio.
På spionbilderna som i dag landat i vår inkorg för elektroniska brev (numera får vi sällan pappersbrev, men det händer ibland) och som du ser här ser vi för första gången Aventador-efterträdaren, men det är ingen mula vi ser. En mula är inte så tungt maskerad med vad som nästan ser ut som en löst sittande draperi.
Det är lätt att tro att det är en Aventador, men tittar du på backspeglarna så är de annorlunda, så även sidorutornas nedre profil.
Avvikande är också avgasrören, fyra till antalet som mynnar ut i två större doningar högt och centralt positionerade. Om det är slutgiltiga lösningen återstår att se, ändrör har vi tidigare sett ändras under utvecklingens gång.
Modellen som tar över efter Aventador dyker sannolikt upp under någon form av evenemang nästa år, men det dröjer kanske till 2023 innan bilen rullar ut på vägarna för allmän beskådan.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se