Första bilderna på nya Volkswagen T7 Multivan
Volkswagen har precis lanserat T6.1, det hindrar dem dock inte från att i testsyfte rulla ut med helt nya T7-generationen av Multivan. Maskerad är den, förstås.
Arvet efter världens mest kända folk- och lastfraktare, Volkswagen Typ 2, lever kvar och kommer även i framtiden att göra så. Beteckningen Typ 2 användes egentligen bara till de tre första generationerna. T1 mellan 1950 och 1967, T2 mellan 1967 och 2013, samt T3 mellan 1979 och 1992. Gemensamt för dessa är svansmotor och bakhjulsdrift (T3 erbjöds med fyrhjulsdrift).
LÄS MER: Folkabussen Volkswagen Typ 2 tar farväl
Senare generationer – T4, T5 och dagens T6 – har alla motorn monterad framtill och drivande framhjul (finns även med fyrhjulsdrift). T4 dök upp 1990 och höll ställningarna fram till 2003 då den avlöstes av generation T5 som under sin levnadstid uppdaterades ett par gånger innan en större uppdatering gjordes 2015. Det var då generation T6 kom till världen. Dagens generation är alltså i grund och botten en T5.
T6 har alldeles nyligen uppdaterats och kallas därför T6.1. Den har några år kvar i livet (kanske till och med fler än så, mer om det nedan) innan T7 tar över. Och på tal om T7 så har vi av en (planerad) slump ett gäng bilder som för första gången visar en riktig testprototyp av just T7 Multivan. Tidigare spionbilder på T7-generationen har visat oss testmulor i form av dagens T6-generation men med nyare teknik under skalet.
LÄS MER: Vi kör Volkswagen T1, T2 och T3
Nya Volkswagen T7 Multivan kan ses som mer personbilslik än nuvarande generation. Den upplevs som lägre, vilket den sannolikt också är, och huven är inte alls lika brant som tidigare. De främre sidorutorna är mindre och kantigare, det är tydligt att de inte följer A-stolparnas kurvatur. Med andra ord har Volkswagen valt att lägga en liten glasyta längs med A-stolparna för bättre sikt snett framåt. Och visst är det så, zoomar vi in på några av bilderna syns glaspartierna framför framdörrarna tydligt.
Det sägs att Volkswagen Multivan ska hoppa över till MQB-plattformen i samband med generationsskiftet. Det ska göra modellen än mer personbilslik och öppna upp för fler drivlinealternativ, även elektrifierade. Kommande generationer av Volkswagen Caddy och Sharan ska också bli MQB-modeller och det ryktas att de kommer att ingå i T7-familjen.
LÄS MER: Vi kör sprillans nya Volkswagen T6.1 Multivan
Vad som inte ser ut att ingå i T7-familjen är Transporter. Enligt uppgift lämpar sig MQB-plattformen inte för denna typ av nyttofordon och därför tror man att dagens T6.1-generation kommer att få leva kvar betydligt längre i utförandet som lockar firmabilsköparna.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se