Hett under skalet på Audi R8 V10
Fräcka Audi R8 ska komma i en snabbare version med V10-motor under glashuven. Nu har den återigen synts ute på testrundor – denna gång utan att gå upp i rök.
Audi har tidigare kört testrundor med sin R8 i V10-kostym, men då har det inte gått riktigt som de tänkt sig. Minst två gånger har bilen brunnit upp och testerna har gått om intet.
Nu är Audi ute igen med en ny mattsvart R8 V10 och för säkerhets skull har de installerat integrerade skumsläckare i bilen. Skulle bilen börja brinna och, om möjligt, efter att föraren tagit sig ur den, kan han eller hon släcka branden genom att trycka på de två röda knappar som sitter bredvid vänster sidobackspegel (se bilderna). Allt för att spara utvecklingstid och pengar samt slippa se testet gå upp i rök än en gång.
Man ser att det inte är en vanlig Audi R8 som testas på Nürburgring. Bilen på bilderna har större luftintag på sidorna strax bakom dörrarna och man kan ana att frambromsarna är en storlek större. Dessutom är sidokjolarna annorlunda med en mer markerad profil. Motorn till R8 V10 hämtas från Lamborghini Gallardo men i Audin får den några hästkrafter färre – mellan 490 och 500. Den utvecklas av Audis sportavdelning Quattro GmbH.
Enligt vår spionfotograf ser bilen ut att vara enormt välbalanserad när den i hög fart tar sig an kurvorna på Nürburgring. På raksträckorna verkar den vara riktigt snabb, men hur snabb får man helt enkelt vänta på tills bilen premiärvisas och körs. Ljudet sägs också vara hur bra som helst.
Frågan är vad bilen kommer att heta när den presenteras. De namn som florerat är bland annat R8 S, RS8 och R10.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se