Foto: Heinz Toni Sesterheim / Carpix

Jättesuven Kia EV9 siktad i Tyskland

Eldrivna Kia EV9 har vi redan sett som konceptbil. Nu har de första produktionsprototyperna synts på tyska vägar. Inte minst runt legendomsusna Nürburgring. 

Alltid är det någonting som vattnas ur på vägen från konceptbil till produktionsbil. När Kia Concept EV9 presenterades i Los Angeles på hösten i fjol handlade det inte bara om en stor, eldriven suv. Den saknade också dörrhandtag, så väl som dörrstolpe eftersom bakdörrarna öppnade bakåt. Självmordsdörrar. Konceptet var, så att säga, rätt konceptbilsmässigt. 

Nu har de första prototyperna till produktionsbilen siktats i Tyskland, på och runt omkring den legendariska racerbanan Nürburgring. Låt vara att det kan tyckas spektakulärt att man låter testa köregenskaperna runt en bana som Det Gröna Helvetet även när det gäller en eldriven, sjusitsig suv. Det som sticker ut är att vi får en föraning om hur den verkliga bilen kommer att se ut. 

1 AV 3
Foto: Heinz Toni Sesterheim / Carpix
2 AV 3
Foto: Heinz Toni Sesterheim / Carpix
3 AV 3
Foto: Heinz Toni Sesterheim / Carpix

Två saker avviker på en gång: att bilen får dörrhandtag. Det hade inte konceptbilen. Det, och att dörrarna verkar vara konventionellt upphängda i framkant även i baksätet. Det skvallrar de där synliga dörrhandtagen om. Alltså får produktionsbilen dörrstolpar trots allt.  

På grund av den effektiva maskeringen är det svårare att se hur väl produktionsbilens karosslinjer kommer att spegla prototypens. Men det tycks som om de är något avtrubbade och inte riktigt lika skarpskurna. Prototypbilen hade tydliga karossveck över sidorna, något som inte syns på de maskerade förseriebilarna. 

1 AV 3
Foto: Heinz Toni Sesterheim / Carpix
2 AV 3
Foto: Heinz Toni Sesterheim / Carpix
3 AV 3
Foto: Heinz Toni Sesterheim / Carpix

Den närmare fem meter långa Kia EV6 väntas få en räckvidd kring 54 mil och begår sannolikt sin premiär under nästa år