Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Foto: Heinz Toni Sesterheim / CarPix

KTM X-Bow GT-XR för gatbruk

I vintras cirkulerade KTM X-Bow GT-XR på stenhårt underlag uppe i norra Sverige, nämligen is. Nu har tiden kommit till att testa den på ett annat stenhårt underlag, Nürburgrings svarta asfalt.

Våra spionfotografer räds varken kyla eller regn, de har alltid kameran i högsta hugg. Den här gången har de lyckats fånga en KTM X-Bow GT-XR, en gatversion av syskonet X-Bow GT2 som är en renodlad racerbil.

X-Bow GT2 har gjort ett stadigt avtryck i serien GT2 i Europa. Med den som bas har KTM byggt vidare för att skapa X-Bow GT-XR som i stället är för gatan.

1 AV 3
Foto: Heinz Toni Sesterheim / CarPix
2 AV 3
Foto: Heinz Toni Sesterheim / CarPix
3 AV 3
Foto: Heinz Toni Sesterheim / CarPix

Racerbilen GT2 väger ungefär 1 000 kilo och vi förväntar oss att GT-XR väger något mer då den har utrustats med en del komponenter och säkerhetsdetaljer som behövs för att den ska godkännas för gatbruk. Motorn är densamma som sitter i GT2, en femcylindrig på 2,5 liter ursprungligen hemmahörandes i Audi RS3. I GT2-bilen ger den 600 hästkrafter, men hur mycket effekt de kommer plocka ur motorn i GT-XR vet vi inte än. Med tanke på den relativt låga vikten lär man komma långt vad gäller acceleration och toppfart i alla fall.

Motorn, placerad strax bakom ryggstödet, är i sin tur kopplad till en sjuväxlad låda och drivningen kommer ske endast på bakhjulen. Den kan nog göra bra ifrån sig på vilken bandag som helst.

1 AV 3
Foto: Heinz Toni Sesterheim / CarPix
2 AV 3
Foto: Heinz Toni Sesterheim / CarPix
3 AV 3
Foto: Heinz Toni Sesterheim / CarPix

En lansering är nog inte alltför långt bort, några priser har vi inte sett än men vi ser med spänning fram emot att få sätta tänderna i KTM X-Bow GT-XR på ett framtida Bankalas här hemma i Sverige.