En vanlig Lamborghini Huracán? Nope, detta är kommande skogsmulleversionen, helt enkelt italienarnas svar på Volvos Cross Country-modeller. Nåja...
En vanlig Lamborghini Huracán? Nope, detta är kommande skogsmulleversionen, helt enkelt italienarnas svar på Volvos Cross Country-modeller. Nåja... Foto: Andreas Mau / CarPix

Lamborghini Huracán Sterrato redo för lite grus

Lamborghini tar numera kliv som för bara ett, två årtionden sedan kändes overkliga. Företagets supersportbilar har i dag sällskap av en suv, och snart kommer ett av de lågbyggda fartvidundren – Huracán – att komma ut i en mer terränganpassad kostym.

Det kanske låter befängt, men italienska supersportbilstillverkaren Lamborghini ska lansera en något förhöjd och oöm version av märkets instegsmodell Huracán. Vi fick ett smakprov på hur en sådan kan se ut när Lamborghini sommaren 2019 presenterade konceptbilen Huracán Sterrato Concept som bjöd på klassiska rallydetaljer såsom takrails, extraljus både i fronten och på taket, plastskydd längs bland annat skärmkanterna, hasplåtar och högre markfrigång.

Huracán Sterrato i det konceptutförande som visades 2019.
Huracán Sterrato i det konceptutförande som visades 2019.
Huracán Sterrato i det konceptutförande som visades 2019.
1 AV 3
Huracán Sterrato i det konceptutförande som visades 2019.
Foto: Lamborghini
2 AV 3
Huracán Sterrato i det konceptutförande som visades 2019.
Foto: Lamborghini
3 AV 3
Huracán Sterrato i det konceptutförande som visades 2019.
Foto: Lamborghini

Lamborghini är inte ensamma om att förvandla en (super)sportbil som älskar slät asfalt till att även börja älska grus och sten. Porsche är också på gång, vi har sett 911 Dakar flertalet gånger under senaste två åren.
På bilderna ovan, som visar den tre år gamla konceptbilen, ser vi att Lamborghini föreställer sig Huracán Sterrato i vad man kan kalla för rallymiljö – grus och sten. Italienskans sterrato betyder ungefär ”grus” eller ”smuts”, och strada sterrata är italienska benämningen för vad vi vanligtvis kallar för grusväg.

På spionbilderna som nyligen har skickats till oss från Tyskland ser vi inte de typiska detaljerna då Lamborghini ogärna vill ”flasha” med vilken modellversion det rör sig om. Är man observant är det ändå en enkel match att se att det är Sterrato-versionen på bilderna, markfrigången är nämligen klart högre än hos en vanlig Huracán.
När bilen syntes till på svenska vintervägar i början av året var den utrustad med takrails och hasplåtar. Den hade till och med en extraljusramp i fronten, som dock var där av praktiska skäl med tanke på vintermörkret i norra delarna av vårt land.

Här syns det tydligt att några extra centimeter har smugit sig in under bilen för att erbjuda högre markfrigång.
Luftscoopet på takets bakre del syntes även på testprototypen i vintras, däremot har takrailsen och hasplåtarna försvunnit.
1 AV 2
Här syns det tydligt att några extra centimeter har smugit sig in under bilen för att erbjuda högre markfrigång.
Foto: Andreas Mau / CarPix
2 AV 2
Luftscoopet på takets bakre del syntes även på testprototypen i vintras, däremot har takrailsen och hasplåtarna försvunnit.
Foto: Andreas Mau / CarPix

Bakom passagerarutrymmet hittas Huracáns vanliga V10-maskin på 5,2 liter som vi misstänker lämnas mer eller mindre orörd med 640 hästkrafter. Huracán Sterrato tros vara sista Lamborghin helt utan elektriskt assistans.
Drivningen sker på alla fyra hjul, men tekniken bakom allhjulsdriften finslipas för att bättre passa grusvägar än vad dagens asfaltskalibrerade gör. Av samma anledning ses sannolikt även den sjuväxlade dubbelkopplingslådan över.

Premiär för Lamborghini Huracán Sterrato är det under 2023 och vår magkänsla säger oss att Lamborghini inte låter modellversionen bli en ”dussinbil” utan begränsar den till ett antal hundra exemplar. Marknaden är sannolikt också en aning begränsad.