Lamborghini kör med vidvinkel-extraljus i Norrland
I Genève visar Lamborghini upp coupéversionen av Aventador LP 750-4 SuperVeloce. I Norrland visar Lamborghini upp roadsterversionen av Aventador LP 750-4 SuperVeloce – med vidvinkelspridning på extraljusen.
En Lamborghini med extraljus, det tillhör inte vanligheterna. Men när den italienska supersportbilstillverkaren nu befinner sig i Norrland för att testköra Aventador LP 750-4 SuperVeloce Roadster i kall väderlek har inte mindre än fyra extraljus tagit plats på den flacka huven. Det intressanta med extraljusen är monteringen av de yttre, de har nämligen vridits omkring 45 grader för suverän ljusspridning även ut i skogspartierna längs norrlandsvägarna. En av följebilarna, en Lamborghini Huracán LP 610-4, har samma typ av extraljusanordning.
Men nu är det faktiskt inte extraljusen och dess montering som är av största intresse, trots av vi bor i Sverige som är mörkt en stor del av året. Det intressanta är att den maskerade bilen är Lamborghinis nya värstingversion av Aventador, den LP 750-4 SuperVeloce som står utställd i Genève just nu, men i roadsterutförande. Med andra ord är det en av världens snabbaste taklösa bilar som just nu är ute och kör på de norrländska vägarna.
SuperVeloce, eller SV som det förkortas, innebär för Aventadors del sänkt vikt med drygt 50 kg och V12-maskin som masserats upp från 700 till 750 hästkrafter. För coupémodellen innebär sänkt vikt och extra effekt snabbare accelerationer där 0-100 km/h går på 2,8 sekunder i stället för 2,9. För roadstermodellen bör förändringarna resultera i en 0-100-tid på 2,9 sekunder i stället för standardversionens 3,0. Toppfarten ligger på över 350 km/h.
Medan coupéversionen av Aventador SV har säljpremiär senare i vår räknar vi med att få se roadstern avtäckas på Frankfurtsalongen i höst. När försäljningen kommer igång kommer det att grävas stora hål i flertalet plånböcker. En bit över tre miljoner kronor kommer en Aventador SV Roadster att kosta – då är inte skatter och övriga eventuella avgifter inkluderade.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se