Lotus Esprit rullar under Evora-kaross
Är en ny Lotus Esprit äntligen på gång? Det verkar så, baserat på de nya spionbilder vi nu kan visa.
Lotus Esprit, den brittiska sportbilsikonen som hade sin storhetstid under 1970- och 1980-talet samt delvis under 1990-talet, gick ur tiden för 16 år sedan. Nu ser den ut att vara på väg tillbaka, efter mer än ett årtionde av spekulationer och tio år efter presentationen av en ny Esprit – som rann ut i sanden.
Men med nya ägare i ryggen i form av kinesiska Geely, som också äger bland annat Volvo Cars, ska Lotus bli något helt annat än vad vi har vant oss vid de senaste 20 åren. Geely har för avsikt att lyfta Lotus till nivå med de allra största, exempelvis Ferrari och Aston Martin. Dock inte utan att behålla en stor del av Lotus unika egenskaper.
Men Geelys plånbok står en ny sportbil högt upp på agendan, en modell som ska placera sig över Evora. Det är just denna modell vi ser på bilderna här, även om den ser ut som nämnda Evora.
Under karossen döljer sig komponenter som i stor utsträckning har sitt ursprung i Evora, men som har modifierats för att passa en supersportbil för 2020-talet. En av dessa modifieringar är ganska synlig – titta på skärmkanterna som är fästa på karossen. Hjulens utsidor ligger nästan i kant med dessa, ett tydligt tecken på att spårvidden är bredare än hos Evora.
Bilen ser, som sagt, ut som Evora. Det beror på att bilen är en mula (testkörs med annan kaross då den riktiga karossen ännu inte är redo att exponeras). Utseendemässigt ryktas det om att Lotus super-elbil Evija lånar ut en hel del detaljer, vilket knappast är en nackdel. Evija mottogs med mestadels hurrarop när den dök upp förra sommaren.
Någon elbil blir det inte av Evoras storebror, men elektrifierad lär den bli. Det pratas om att Lotus ska använda sig av Toyotas V6-maskin på 3,5 liter som redan sitter i flertalet Lotus-modeller, och har gjort så under många år, men i detta fall i kombination med en elmotor.
Det finns uppgifter om att effekten landar på över 500 hästkrafter, men det snackas även om över 600. Om Lotus fortsätter vad de är bra, nämligen att bygga lätta bilar, räcker det förmodligen med förstnämnda effektsiffran för att nå upp till konkurrenter som har ytterligare 100-200 hästkrafter.
Redan nästa år kan nya modellen dyka upp på marknaden. Om den då bär namnet Esprit, eller om den ses som Esprits efterträdare med ett helt nytt namn, återstår att se. Men visst vore det ett misstag av Lotus att inte dra nytta av den tyngd som namnet Esprit bär med sig.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se