En helt vanlig Mercedes-AMG SL med rejäla hjul och bromsar? Nej, inte riktigt... Foto: Andreas Mau / CarPix

Ikonen blir laddhybrid

68 år efter modellens intåg på världsscenen är det nu dags för ett kliv som tar den in i en ny era. Mercedes SL är nämligen på gång att bli laddbar hybrid.

I höstas avtäckte Mercedes helt nya SL som hos en del rörde till det känslomässigt. Att modellen numera ingår i AMG-stallet, och således heter Mercedes-AMG SL i stället för bara Mercedes SL, var sannolikt ingen fara, inte heller att SL för första gången är fyrhjulsdriven. Däremot att modellen har förvandlats till en fyrsitsig cabriolet, det kan vara för mycket för en del svaga hjärtan, och värre kan det bli eftersom ikonen, som 1954 började sitt liv som ”måsvinge”, är på väg att få extrabatteri och elmotor.

Visst är Mercedes SL en ikon av stora mått. Nu blir den (nya generationen, förstås) laddhybrid. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Elmotorn ska dock inte arbeta allena, den kommer att samarbeta med en fyra liter stor V8 och en nioväxlad Speedshift-dubbelkopplingslåda. Uppställningen känns igen från Mercedes-AMG GT 63 S E Performance, en fyrhjulsdriven laddhybrid med smått sanslösa 843 hästkrafter som räcker till 0-100-sprinter på under tre sekunder.

1 AV 2
Tanklock på höger bakskärm och en laddlucka på bakre stötfångaren. Detta är den laddhybrid som AMG-chefen pratade om redan 2019.
Foto: Andreas Mau / CarPix
2 AV 2
Placeringen är inte helt klockren, eller vad säger du?
Foto: Andreas Mau / CarPix

Mercedes presenterade inte denna laddhybridversion av SL vid avtäckningen sent i fjol, de nämnde inte ens den. Tidigare AMG-chefen Tobias Moers (numera Aston Martins vd) avslöjade dock draget för snart tre år sedan.

Med spionbilderna här ser vi att SL-laddhybriden är på allvar. Det finns nämligen ett extra ”tanklock” som en vanlig bensinversion inte har.
Vi tippar att det är premiär lite senare i år med planerad utrullning till tidiga beställare kanske redan i höst.