Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Foto: Heinz Toni Sesterheim / CarPix

Mercedes-AMG One på Nürburgring

Mercedes supersportbil AMG-One testas nu för första gången på Nürburgring. Bilen är redan några år försenad, men det är å andra sidan inte det lättaste att bygga en gatbil med F1-motor.

Den som tänkt köpa sig Mercedes-AMG One tack vare att den är problemfri bil får genast tänk om. Mercedes har meddelat att motorn måste totalrenoveras efter 5 000 mil, men då de 275 exemplaren som ska tillverkas redan är slutsålda misstänker vi att det inte är något problem för de kommande ägarna. Bilen har ju ett pris på 2,7 miljoner dollar.
Mercedes visade sin supersportbil redan 2017 på Frankfurtsalongen, men den har sedan dess blivit försenad. Att stoppa ner en F1-motor i en produktionsbil skulle visa sig vara svårt – till och med för AMG:s ingenjörer. Ett problem är att motorn måste nå en temperatur närmare 80 grader innan den kan startas i F1-bilen.

Nu verkar vi vara närmare en officiell lansering då en prototyp synts till på Nürburgring för första gången.
Drivlinan består av 1,6 liter V6:a, hämtas från 2017 F1-bil, samt fyra elmotorer. En elmotor är integrerad med turbon, två på framaxeln och en på kardanaxeln för att tillföra kraft på bakhjulen. AMG One har klarat de stränga WLTP-körtesterna och är redo för vägen, och har en total effekt på mer än 1 000 hästkrafter.
Topphastigheten är satt till 350 km/h, 0-200 km/h på under sex sekunder och som synes krävs en massa downforce för att hålla bilen på marken.
Exakt när lansering ser är ännu oklart, men Mercedes-AMG själva har sagt i år.

1 AV 9
Foto: Heinz Toni Sesterheim / CarPix
2 AV 9
Foto: Heinz Toni Sesterheim / CarPix
3 AV 9
Foto: Heinz Toni Sesterheim / CarPix
4 AV 9
Foto: Heinz Toni Sesterheim / CarPix
5 AV 9
Foto: Heinz Toni Sesterheim / CarPix
6 AV 9
Foto: Heinz Toni Sesterheim / CarPix
7 AV 9
Foto: Heinz Toni Sesterheim / CarPix
8 AV 9
Foto: Heinz Toni Sesterheim / CarPix
9 AV 9
Foto: Heinz Toni Sesterheim / CarPix