Mercedes EQG får kräm av Tesla
Mercedes G-klass ska elektrifieras och nu har den synts till uppe i norra Sveriges där den för första gången vintertestas.
Hösten 2021 presenterades Mercedes Concept EQG, en eldriven version av ”Geländewagen”, eller som den mer strikt heter – G-klass. Mercedes är som bekant på väg att elektrifiera hela sitt modellprogram och inte ens terrängikonen slipper undan.
Nu har en prototyp av EQG siktats uppe i de kallade delarna av vårt avlånga land. Där genomgår den vintertester, något alla nya bilar gör på ett eller annat vis.
Det som gör bilderna, som är tagna av Andreas Mau på CarPix, extra intressanta är förstås platsen bilen befinner sig på – en Tesla Supercharger-laddstation.
Förra året öppnade Tesla flera av sina svenska laddstationer för elbilsägare som kör annat än just Tesla. Det är den möjligheten som Mercedes testpersonal nyttjar för att få lite välbehövlig energi lagrad i batteripaketet i EQG-prototypen. Hur stort batteriet är vet vi inte, men Mercedes har hintat om en kapacitet på omkring 100 kWh.
Batteriet driver inte mindre än fyra elmotorer, en vid varje hjul. Upplägget är dyrt men har också flera fördelar. Om den G-turn som Mercedes visade upp med en prototyp i fjol är en större fördel låter vi vara osagt. Effektfullt är det däremot.
Mercedes EQG tror vi kommer att presenteras i produktionsutförande någon gång under 2023. Försäljningen ser däremot ut att dröja lite längre, först under 2024 börjar modellen rulla ut på vägarna.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se