Foto: Andreas Mau / CarPix

Mercedes nya terrängvärsting snart här

Mercedes kommer snart att lansera en ny västingversion av den redan terrängkunniga G-klass. Nu får vi se avklädda spionbilder på kommande 4x4².

Det var under 2015 som Mercedes slog på stort och lanserade den terrängoptimerade G-klass-versionen G500 4x4². En mycket modifierad version av förra generationen G-klass. Bland annat med kraftiga skärmbreddare, portalaxlar som gav hela 45 centimeter markfrigång och översållad av diffspärrar. En bil som vi skämdes att synas i när vi provkörde den draperad i den skrikiga gul/gröna neonkulören som kostade lika mycket som en Mercedes A-klass. Men nu är det dags igen.

1 AV 3
Foto: Andreas Mau / CarPix
2 AV 3
Foto: Andreas Mau / CarPix
3 AV 3
Foto: Andreas Mau / CarPix

2018 lanserades G-klass i sin första helt nya generation sedan 1979 och än så länge har vi fått se ganska konventionella versioner av lyxterrängsuven. Men med nya 4x4² blir det strax ändring på det.
Under tester i norra Sverige fångade vår spionfotograf en nästan okamouflerad testprototyp på bild. De mest uppenbara skillnaderna från vanliga G-klass är de kraftiga skärmbreddarna och den röda bjässens höjd. Trots det ser den dock mer städad ut än sin föregångare. När vi tittar närmare ser vi att nya 4x4² troligen har portalaxlar för att höja markfrigången men det ser inte riktigt lika rensat ut undertill som hos bilen från 2015. Här sticker länkarmar ner mer och löper större risk att ta i ute i terrängen. Fram syns en kraftig hasplåt och där bak sitter en extra stötfångare. Det senare är troligen något som krävs för underkörningsskydd, likt lastbilar, då 4x4² är så pass hög.
På bilden rakt från sidan får vi en inblick i hjulhuset och även här ser det ut som att Mercedes kan ha sparat på krutet med den nya generationen. Hos föregångaren syntes de dubbla gasdämparna vid varje hjul tydligt och här ser stötdämparna ut att vara mer konventionella. Huruvida det stämmer låter vi vara osagt då denna bil kan skilja sig från den slutgiltiga produktionsversionen.

1 AV 4
Foto: Andreas Mau / CarPix
2 AV 4
Föregångaren.
Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
3 AV 4
Foto: Andreas Mau / CarPix
4 AV 4
Föregångaren.
Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Bakom framhjulet under den svarta tejpen ser vi att logotypen för ”V8 Biturbo” döljer sig dåligt och troligen kommer nya G-klass 4x4² att nyttja samma fyraliter V8 med dubbelturbo som sitter i både G500 och G 63. Sannolikt kommer 4x4² med båda beteckningarna som betyder antingen 421 eller 585 hästkrafter.
Hur hög markfrigång nya 4x4² har återstår att se, men troligen avsevärt mycket mer än de 24,1 centimeter vanliga G-klass har.
Nya Mercedes G-klass 4x4² kommer att lanseras senare i år och vi kan räkna med att priset blir avsevärt mycket högre än den nuvarande toppversionen Mercedes-AMG G 63 som kostar från 1 725 000 kronor. När föregångaren till 4x4² lanserades 2015 kostade den från 2 185 000 kronor.