Mercedes SLS AMG Roadster fångad av läsare
En av Teknikens Världs läsare var flink i fingrarna i går trots det kylslagna vädret. Han hivade upp sin mobilkamera när han såg Mercedes kolonn av bilar på Stena Lines färja. Därefter mms:ade han bilderna på SLS AMG Roadster till oss.
När vintern nalkas börjar Bilspionens e-postinkorg fyllas snabbt. Anledningen är helt enkelt att biltillverkarna vid denna tid styr testskutan mot svenska Arjeplog i stället för Nürburgring, Grossglockner och allt vad det heter där nere i Centraleuropa och att Teknikens Världs läsare vet att det gäller att hålla kameran redo i hand.
En av alla som har skickat in bilspionbilder är Mikael Ivarsson i Göteborg som i går kom med Stena Lines färjan från Tyskland. På bildäck fick han se en rad Mercedes-bilar och gick genast fram till de hetaste villebråden och plåtade med mobilkameran. Det är dessa bilder du nu ser här – bilder på årets fränaste sportkärra i cabrioletutförande, nämligen Mercedes SLS AMG Roadster.
När bilarna väl kört av färjan i hamnen stannade de för en liten uppsamling och Mikael Ivarsson var snabbt framme med kameran igen. I gänget syntes en ML, en SLS AMG Coupé, två SLS AMG Roadster samt en Audi R8 Spyder. Sistnämnda är helt enkelt en referensbil – Stuttgart-ingenjörerna vill helt enkelt skapa en bil som slår Ingolstadts ingenjörer på fingrarna.
SLS AMG Roadster får, som vi ser på bilderna, ett fällbart tygtak, precis som det ska vara på en öppen sportbil av klass. Taket kommer självfallet vara elektroniskt fällbart. Måsvingarna är alltså inte ett alternativ på en taklös bil.
På de två understa bilderna nedan, som är bilder som AMG själva har ”läckt ut”, ser vi tydligt att SLS AMG Roadster får en så kallad Aircap, något som introducerades på E-klass Cabriolet för ett år sedan. Titta på vindruteramens överkant så ser du den ”bakåtvända skärmen” som helt enkelt ska kraftigt reducera den turbulenta fartvinden i sittbrunnen. Airscarf är en annan detalj som SLS AMG Roadster får, alltså varmluftsutblåsen i nackstöden som introducerades med SLK för några år sedan.
Under huven vet vi inte exakt vad vi kommer att hitta när bilen lanseras. SLS AMG Coupé har som bekant den smått klassiska AMG-V8:an på 6,2 liter som levererar 571 hästkrafter. Troligtvis får Roadster-versionen ta del av samma maskin men det finns också möjligheter att Mercedes nyutvecklade dubbelturbo-V8 på 5,5 liter tar plats under huven. Nya motorn, som alltså ska fasa ut gamlingen på 6,2 liter, bjuder på snålare motorgång men med minst lika bra effekt.
Mercedes SLS AMG Roadster visas troligtvis upp på hemmaplan i höst, alltså världspremiär på Frankfurtsalongen i september. Men med tanke på årstiderna borde kanske Genèvesalongen i mars vara ett bättre tillfälle att visa upp Stuttgarts nya supercab.
Ha i åtanke att om du lyckas med konststycket att plåta ännu inte lanserade bilar, så kallade bilspionbilar, så skicka bilderna till bilspionenteknikensvarld.se så kan du belönas om det är något riktigt intressant i bilväg. Du får lov att vara anonym om du vill.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se