Mercedes SLS AMG Roadster framme vid sitt mål
För en knapp vecka sedan sågs två Mercedes SLS AMG Roadster på Stena Lines bildäck mellan Kiel och Göteborg. Nu har de två bilarna nått sitt mål – Arjeplog. Här är de senaste och mer tydliga bilderna på Stuttgarts värstingcab.
Det tog några dagar, men nu är de båda testversionerna av Mercedes SLS AMG Roadster uppe i Arjeplog efter att ha kört hela vägen från Stuttgart.
Testdelen som utförs i vinterkyla och på snöigt underlag är en vital del vid utvecklandet av en ny bil, så även för en tygtaksförsedd bil av den här kalibern.
På de nya bilderna (de tidigare kan ni se här) kan vi för första gången tydligt se tygtaket i sin fulla prakt. Mercedes AMG-division har alltså valt en tradionell tygtopp till sin värstingcabriolet och inte fallit för plåttakkonstruktionen som SL och SLK har.
Utöver tygtaket, som alltså omöjliggör måsvingedörrarna, är bilen densamma som coupéversionen. Dessutom blir cabrioleten aningen tyngre än coupén med tanke på att bilen måste styvas upp ytterligare för bilen ska komma till sin rätt när den pressas genom knixiga böjar. Extra vikt påverkar bilens acceleration och toppfart i negativ riktning. AMG:s 6,2-litersåtta på 571 hästkrafter kommer därför inte att ta SLS AMG Roadster från stillastående till 100 km/h på 3,8 sekunder, vilket coupéversionen gör. Räkna i stället med 4,0 sekunder eller strax däröver. Toppfarten på 317 km/h sägs tack vare takborttagningen sänkas till 309 km/h. Men det borde ändå räcka till och bli över, i alla fall för de flesta.
Prestandamässigt kommer alltså SLS AMG Roadster hamna väldigt nära konkurrenten Audi R8 Spyder som med sin V10-motor fixar 0-100 km/h på 4,1 sekunder och toppar 313 km/h. Den bilen är för övrigt med som jämförelsebil under Mercedes tester, vilket du ser på bild nedan.
AMG-chefen Ola Källenius avslöjade häromdagen att SLS AMG Roadster har sin publika världspremiär på Frankfurtsalongen nästa höst, närmare bestämt mellan 15 och 25 september 2011.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se