Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
101214-sls amg roadster
101214-sls amg roadster
101214-sls amg roadster
101214-sls amg roadster

Mercedes SLS AMG Roadster rör på sig!

Ja, det gör den! SLS AMG Roadster rör på sig… på film alltså. Här är första rörliga bilderna på Mercedes kommande supercabriolet där vi kan se takkonstruktionen och höra motorn mullra klart och tydligt.

Det är mycket Mercedes SLS AMG Roadster för tillfället. Inte så konstigt med tanke på att bilen nu befinner sig på svensk mark, närmare bestämt på vintertest i Arjeplog, och att just Mercedes är den biltillverkare som figurerar mest på de snötäckta norrlandsvägarna. Dessutom är det först nu i samband med testerna i Sverige som Mercedes har valt att ta bort lite mer kamouflage från bilen och då främst från taket. Vi kan alltså nu se hur tygtakkonstruktionen ter sig i verkligheten.

En av alla detaljer som ska testas under vintertesterna i Arjeplog är takets användbarhet i kyla. Enda gångerna taket fälls är i princip när man vill kontrollera fällmekanismens motståndskraft mot minusgraderna. Men det skulle mer eller mindre vara fullt möjligt att köra med SLS AMG Roadster med nedfällt tak även i vårt svenska vinterklimat. Anledningarna, utöver ett effektivt luftkonditioneringssystem, är två – nämligen Aircap och Airscarf. Förstnämnda sitter fäst i vindruteramens ovankant och kan fällas upp likt en ett solskydd och då förhindra att kall, turbulent luft tar sig ned hos de åkande i sittbrunnen. Aircap introducerades av Mercedes i samband med E-klass Cabriolet för ett år sedan.

Airscarf är utblås som sitter i stolarnas nackstöd som förser kalla nackar med härlig varmluft. Systemet är intet nytt utan introducerades med SLK för några år sedan och bland annat Peugeot har en liknande lösning på sina cabrioleter.

SLS AMG Roadster är så klart en cabriolet att glida med längs schyssta strandpromenader, men den är minst lika mycket en Autobahn-maskin. Med 6,2 liter AMG-V8 på 571 hästkrafter ligger toppfarten på 309 km/h och 0-100 km/h går på 4,0 sekunder. Bilen blir med andra ord bland det hårigaste man kan köpa i cabrioletväg.

Världspremiär är det på Frankfurtsalongen i september nästa år.

Ladda ner flash för att
   använda tvspelaren.

Läs mer

Test och provkörningar