Mini Crossover/Maxi i sökaren
I Minis monter i Paris, som avslutades i förrgår, visades ”BWM-minstingen” upp i sin största kostym hittills – Crossover Concept – en femdörrars-Mini med förhöjd markfrigång, bland annat. Nu har bilen redan siktats av våra spionfotografer. Bilderna visar att flera roligheter redan är väck.
På nyss avslutade Parissalongen visade Mini upp Crossover Concept. Något man skulle kuna kalla en förstorad och förhöjd variant på ”kombin” Clubman. Konceptet visade upp en hel del läckra lösningar som till exempel vänster bakdörr som är av skjutdörrtyp samt bakluckan som är upphängd i högerkant. Lösningar som vi var skeptiska till redan då vi skrev om bilen i början av september.
På de alldeles färska spionbilderna ser man att just dessa läckerheter försvunnit. Eller nja, skjutdörren kan vi inte se då det saknas bilder på bilens vänstersida, men enligt våra spionfotografer såg de att det var en helt konventionell dörr vänster bak. Dessutom kan man se att den snygga öppningen av bakluckan på konceptet har försvunnit all världens väg. Tur är väl det eftersom konceptlösningen inte kan ses som praktisk. I stället är det en vanlig baklucka hängd i överkant. Titta noggrant på bakluckans avslutning mot stötfångaren så ser du det tydligare. Det ser inte alls ut som på konceptbilen. Låt dig dock inte luras av de ”två” handtagen mitt på bakluckans plåt och skarven i den psykedeliska maskeringen. Det är bara lurendrejeri för att föra tankarna till Clubmans baklucka. Mer bevis på det är att det saknas dörrstolpar mitt på rutan (som i ett stycke breder ut sig mellan de bakre takstolparna) samt att vindrutetorkaren är centralt placerad mitt på rutan. Clubman har två vindrutetorkare bak.
En annan märklig detalj som är bortplockad på bilen på spionbilderna är plastkjolarna som löper under sidodörrarna. Varför är svårt att sia om, men de lär komma tillbaka på produktionsversionen, det är ju trots allt en skogsmulleaktig bil vi snackar om.
Skogsmulle ja, det är just det som skiljer den här modellen från övriga i Mini-programmet. Förhöjd markfrigång, hjul av lite större modell och fyrhjulsdrift ska hjälpa bilen att klara lite mer gyttja än sina mindre bröder.
Senaste uppgifterna berättar att denna Mini Crossover i själva verket ska heta Maxi, inte Colorado som tidigare uppgifter pekat på, samt att den ska byggas av österrikiska Magna Steyr i 80 000 exemplar om året.
Exakt när bilen dyker upp till försäljning är osäkert, men vänta dig ett datum tidigast år 2010. Under huven hamnar sannolikt både bensin- och dieselmotorer. Dessutom håller vi tummarna för att det kommer någon typ av hybridlösning.
Missa inte att läsa mer om Crossover Concept och all dess snygga lösningar via länken nedan.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se