Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
080820-humvee-hmmwv
080820-humvee-hmmwv
080820-humvee-hmmwv
080820-humvee-hmmwv

Nästa generation Humvee pejlad

Amerikanska arméns mest igenkända fordon är utan tvekan Humvee, ett fordon som börjar bli ålderstiget. För armén är det dags med ett nytt uppköp av militärfordon, därför utvecklar nu AM General nästa generation Humvee som de hoppas ska imponera på generaler och andra höjdare.

Dagens Humvee stod klar i sin nuvarande form (mer eller mindre) redan 1984. Anledningen var att amerikanska armén hade beställt 55 000 exemplar av mastodonten som skulle levereras 1985. Första stora uppgiften för fordonet blev den amerikanska invasionen av Panama 1989. Mest känd är nog modellen ändå från att man sett den i TV rullandes i Kuwaitkriget (Gulfkriget) 1991 och vid invasionen av Irak 2003.

Fordonet heter egentligen HMMWV, men har i folkmun blivit mer lättuttalade Humvee. HMMWV står för High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle.

De 140 000 Humvees som rullar i amerikanska arméns tjänst i dag ska alltså bytas ut till något modernare. AM General, som tillverkar Humvee, vill så klart fortsätta leverera nästa generation militärfordon, men är inte ensamma om det. Bland annat Lockheed Martin och Force Protection Inc. har samma tankar. Den tillverkare som imponerar mest på generaler och överbefälhavare med sitt förslag kommer garanterat att få en stororder på minst 140 000 fordon, värt en hel del pengar förstås. AM General har kommit långt i utvecklingen av sitt nya militärfordon som vi kan se här på bilderna. Men vad är då nytt på efterträdaren jämfört med klassikern? Vi går igenom några av dessa här nedan.

På nuvarande Humvee sitter kylaren "horisontellt" längs med huven. På efterträdaren har flänsarna på huven försvunnit, däremot ser vi att fronten och grillen har blivit betydligt högre vilket sannolikt betyder att där bakom sitter en kylare. Man kan även se ett finmaskigt skyddsgaller i grillen vilket förmodligen fungerar som skydd för kylaren.

Motorn som döljer sig där framme är en vidareutveckling av nuvarande V8-dieseln på 6,5 liter som tillverkas av GEP – General Engine Products – som är ett dotterbolag till AM General. Effekten är okänd, men lär höjas en del tack vare ny direktinsprutningsteknik. Dessutom ryktas det att det även sitter en elmotor där framme som ska assistera den stora dieseln. Transmissionen är ett Turbo-Hydramatic-system, från början utvecklat av GM. I Humvees fall är det THM400-versionen, även kallat Turbo 400, som sitter monterat.

På skyddssidan ska nästa generation Humvee vara vassare än företrädaren. Karossen och har byggts som en "armerad explosionstub" som inte skyddar själva bilen mot explosioner, men däremot försöker hålla kupén med de åkande så intakt som möjligt. Utsidan av karossen ska dessutom vara klädd med aktiva pansarplåtar som exploderar när en projektil tänker borra sig in i fordonet. När pansarplåtarna "exploderar utåt" deflekteras projektilen, ungefär som när Ivanhoe i tornerspelen stöter bort motståndarens lans med sin sköld. Dessa aktiva pansarplåtar är båda lättare och mer effektiva än konventionella stålplåtar.

Nuvarande Humvee har en markfrigång på cirka 40 centimeter och enligt uppgifter ska nykomlingen ha ökat detta mått rejält – till cirka 57 centimeter.

De stora hjulen mäter 22,5 tum och är skodda med GoodYear-däck i dimensionerna 335/65 R22.5. Fälgarna, som så klart är specialutvecklade just för Humvee, är ihopsatta med 18 kraftiga bultar. Fälgarna i sin tur fästs på fordonet med åtta lika kraftiga bultar. De ska tåla rejält med påfrestning, inte bara från tuff terräng, utan även från lättare granatattacker.

En annan intressant detalj som har förändrats är lastöglorna monterade på huven. På nya generationen Humvee är dessa betydligt kraftigare, dels för att klara påfrestningarna bättre när fordonet sänks ner i krigszonen från exempelvis en helikopter, men det betyder antagligen också att nya Humvee väger mer än gamla.

Nu återstår det att se om det blir AM General som får uppdraget att leverera nästa generation militärfordon till amerikanska armén.