Nästa Mercedes CLS på film
I början av året kunde vi visa er färska exklusiva spionbilder på nästa generation Mercedes CLS. Sedan dess har det inte hänt mycket kamouflagemässigt, men i stället kan vi nu bjussa er på en spionfilm med lyxbilen i huvudrollen.
Våra spionfotografer har varit flitiga med filmkameran och har lyckats banda nästa generation Mercedes CLS under de slutliga vintertesterna uppe i kalla snöiga Norrland.
Nuvarande CLS kom 2004 och gjorde entré med dunder och brak, trots stor skepticism. Udda former var det då med sin välvda taklinje och plats för fyra. Men i själva verket startade CLS något som Mercedes knappast hade kunnat drömma om – en helt ny klass som snart var och varannan biltillverkare hoppas tillhöra. Lite slarvigt kallas bilarna för fyrdörrarscoupéer. CLS är antagligen den bil som också smittar av sig på allt fler familjesedaner av i dag. Tänker exempelvis på nya Opel Insignia som har tydligt sluttande taklinje för att få en tuffare och mer coupélik profil. Detta nallar så klart på takhöjden i baksätet, men i CLS får faktiskt en normallång person plats utan att behöva få nackspärr. Någon skillnad i nästa generations ”baksätestakhöjd” lär det inte bli, baserat på vad vi ser på bilderna. Det enda som inte är kamouflerat på bilarna (en silvergrå och en svart) i filmen är just taket. På takfronten intet nytt, så att säga.
Vad som gömmer sig under de kraftfulla plastsjoken kan vi bara sia om, men vi kan förvänta oss en tydligt omgjord grill med nya strålkastare med kraftfull design, kanske tvådelade som på nya E-klass. Bakljusen får också nytt upplägg, men i övrigt får vi väl hoppas att Mercedes inte helt gör om baken med tanke på att dagens skapelse har mer karaktär än många andra bilar tillsammans.
En tydlig förändring jämfört med nuvarande CLS är ytterbackspeglarna som hoppar ned från sidorutornas framkant till dörrsidorna.
Under huven kan vi inte förvänta oss några revolutionerande nyheter när nästa generationen Mercedes CLS gör sitt intåg under 2011, eller eventuellt under slutet av 2010. Motorutbudet hämtas mer eller mindre rakt av från nya E-klass, dock bara toppalternativen. Det betyder CLS 350 CGI med en V6 på 292 hästkrafter, CLS 500 med en V8 på 388 hästkrafter samt CLS 63 AMG med den väl använda V8:an på 6,2 liter och numera 525 hästkrafter. Alla tre kopplas sannolikt till 7G-Tronic-lådan. Avlösaren till dagens CLS 320 CDI blir förmodligen CLS 350 CDI.
Mest spännande kanske ändå är att mildhybriden S 400 BlueHybrid, som har säljstart senare i år, lånar ut sin drivlina till CLS om två år. En bensin-V6 på 279 hästkrafter kombineras med en elmotor som fungerar som både startmotor och generator. Den ger 20 hästkrafter. Med denna motorkonfiguration vill S-klass ha 0,79 liter per mil, en siffra som bör stämma någorlunda även för CLS.
Ladda ner flash för att
använda tvspelaren.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se