Nissan 370Z-efterträdare testas på Nürburgring – inte en dag för tidigt
När någon tänker på en sportbil är det knappast Nissan 370Z som kommer upp i huvudet. Modellen är nämligen så pass gammal och bortglömd. Nya bilder från en tysk racerbana visar att Nissan dock tänker ruska liv i Z-serien.
Nissans sportiga Z-modeller, som från början gick under varumärket Datsun, har en lång historia. Ett tag var de också väldigt populära och eftersökta vilket gör det en smula underligt att Nissan på senare år inte har vårdat sin Z-serie bättre (GT-R är en anledning till vanvårdandet). Nuvarande 370Z lanserades i hemlandet Japan, där den heter Fairlady Z, som ersättare till 350Z under 2008, och till Europa kom den under hösten 2009. 370Z blir alltså tolv år gammal under 2020.
Det har ryktats om att det inte blir någon modern Z-uppföljare, men Nissans Philippe Klein slog hål på ryktena i fjol och menade att biltillverkaren jobbar på en ersättare.
Nu har det dykt upp en delvis maskerad 370Z på Nürburgring, en så kallad mula. Det vill säga den ser ut som dagens 370Z men den döljer något annan under karossen.
Vad som gör oss säkra på att det inte rör sig om en vanlig 370Z är de extra hålen i fronten, både under strålkastarna och mellan dessa. Bakom hålen syns inga karossdelar, vilket det skulle ha gjort om det var en 370Z av dagens generation.
Hålen är ett tecken på att det är någon form av ny drivlina som testas på Nürburgring.
Vi är tämligen säkra på att det inte handlar om en uppdaterad version av 370Z eller en ny motor till nuvarande 370Z. Anledningen till att vi är så säkra? Väldigt få tillverkare skulle komma på tanken att uppdatera en nästan tolv år gammal modell som sedan länge har blivit ifrånkörd av i princip samtliga konkurrenter.
Vi får helt enkelt se framöver vad Nissan har att bjuda på, och om en eventuell ny generation kommer att heta 400Z, något vissa hävdar.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se