Nissan 370Z – lite i skymundan
350Z har funnits i sex år och det börjar bli dags för Nissan att snegla på ersättaren. Snegla och snegla förresten. Som vi ser på de senaste spionbilderna har de faktiskt kommit rätt långt i utvecklingen med arvtagaren som ska heta 370Z.
Det första som slår en när man tittar på de nya spionbilderna är bilens kompakta format jämfört med nuvarande 350Z. Taklinjen är annorlunda och den korta ”bakluckan” är väck. Sidorutornas linje är och också ny med ett mer kompakt utseende.
Strålkastarna har fått ny formgivning och har lite av den boomerang-look som nya Nissan Maxima utrustats med. Bakljusen är också omgjorda och även här får man en viss känsla av Maxima. Eventuellt blir det boomerang-look även på dessa för att knyta an till strålkastarna. I övrigt ser det ut som att 370Z har lagt ut en del på bredden jämfört med 350Z. Titta på de breda skärmarna. Det betyder antagligen att spårvidden har ökats en hel del jämfört med föregångaren.
Att bilen ska heta Nissan 370Z har sin naturliga förklaring. Under huven ruvar Nissans nya V6 på 3,7 liter, alltså samma som i Infiniti G37 Coupé. I 370Z blir det minst 330 hästkrafter att leka med.
Nissan ska ha jobbat mycket med vikten på nya 370Z, men frågan är om inte denna busbil ändå för alltid kommer att hamna i skuggan av storebror GT-R?!
Någon gång under 2010 tros 370Z lanseras som årsmodell 2011.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se