Ny Audi RS4 Avant spänner musklerna
I drygt två år är det något som har fattats i Audis modellprogram. Saknaden av RS4 har hos många varit enorm, men nu ska luckan fyllas igen med en ny generation. Här har vi bilder på RS4 Avant när den gör Ringen osäker.
Under förra årets sista dagar kunde vi dela med oss av uppgifter som gjorde gällande att Audi, trots tidigare dementier, tänker släppa en ny generation RS4, alltså prestandaversionen som får S4 att verka vek.
Nu har vi första bildbeviset på att Audi har för avsikt att stilla hungern hos RS-fantasterna då vår bilspionfotograf har lyckats fånga nya RS4 Avant under tester på Nürburgring.
Vid en första anblick skulle man kunna tro att det är en vanlig S4 Avant som är ute på banan. Men vässar man blicken ser man att det rör sig om något betydligt vassare. Titta på skärmkanterna, främst vid de bakre hjulhusen, så ser vi att dessa är breddade. Detta är inte enbart för att karossen ska se muskulösare ut utan är också ett tecken på bredare spårvidd. De breda sulorna sitter dessutom på fälgarna från RS5, ett annat tecken som får oss att avgjort bestämma att detta är nya RS4 Avant.
I fronten ser vi att Audi-folket har pillat lite på luftintagen i frontspoilern. Dessa ska så småningom växa till sig på klassiskt RS-manér.
Vi vet ännu inte vad vi kan förvänta oss under huven. Blir det samma V8 på 4,2 liter och 450 hästkrafter som i RS5 eller blir det en ny något mindre V8 med dubbelturbo, en maskin som ryktas komma till framtida RS6 och RS7. Eller kanske Audi rent av kapar två cylindrar och går tillbaka till en V6 precis som förförra generationen RS4 hade? I så fall med dubbla turboaggregat. Hur som helst misstänker vi – oavsett cylindervolym och cylinderantal – att det blir minst 450 hästkrafter som är tänkt att sätta BMW M3 och Mercedes C 63 AMG på plats.
En sak som vi kan vara säkra på är att bilen blir fyrhjulsdriven och att kraften till hjulen skickas via dubbelkopplingslådan S Tronic.
Nya Audi RS4 kommer förmodligen att ha sin världspremiär på Genèvesalongen i mars nästa år. Då lär vi också få reda på om RS4-emblemet bara unnas Avant-modellen eller om sedanen också får ta del av musklerna.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se