Nya Audi A4 Avant med interiör avslöjad
Det är fortfarande en testmula av nya Audi A4 som är ute och rullar, men denna gång har vår spionfotograf lyckats plåta interiören och därmed också en liten bild som eventuellt visar nya Avant.
Det är nästan på dagen exakt sju år sedan (29 augusti 2007) nuvarande generation Audi A4 tog klivet fram i rampljuset för första gången. Under sina år i livet har det hänt en hel del. Modellen har uppdaterats och förbättrats, men trots det är det dags för avlösning. Flera av konkurrenterna har sedan A4 generation B8 kom lanserat nyare generationer av sina motsvarigheter, bland annat BMW, Mercedes och Volvo. Dessutom kommer snart en annan nöt för Audi (och övriga) att knäcka, nämligen Jaguar XE som presenteras om ett par veckor.
Nya Audi A4 generation B9 har de senaste månaderna synts till som mula under tester på allmän väg. Dagens bilder visar fortfarande en mula (gammal kaross, ny teknik under) med bredare spårvidd bak och telemetriutrustning på hjulen. Så inget nytt där. Däremot kan vi för första gången ta del av instrumenteringen framför föraren. När vår spionfotograf såg att Audis testförare lämnade bilen igång för en kort stund gick han fram och noterade att duken som ska dölja instrumentbrädan inte gjorde sitt jobb. Tack vare fadäsen har vi nu bilder som visar en ny insida hos A4. Vi ser nya mätartavlor och en större LCD-färgskärm mellan hastighetsmätaren och varvräknaren. Dessutom ser vi att infotainmentskärmen mitt på instrumentbrädan inte längre är integrerad utan i stället fristående, något som redan finns i andra Audi-modeller i dag. Men kanske mest spännande av allt är ändå färgskärmen mellan rundlarna i instrumenthuset. Där visas en bild av en bil som ser ut att vara en Audi A4 Avant. Inte som A4 Avant ser ut i dag utan aningen annorlunda. Bakljusen är tydligaste skillnaden. Om detta är nya A4 Avant vi tittar på eller inte, det vågar vi inte avgöra.
Om interiören kommer att se ut precis som den gör på spionbilderna här återstår att se. Egentligen är skillnaderna mot i dag inte speciellt stora, det är mest detaljer som ser ut att ha förändrats.
Kommande generation Audi A4 blir cirka 100 kilo lättare än dagens. Audi-ingenjörerna ska också arbetat hårt med att få ned bilens luftmotstånd.
Motorerna kommer precis som i dag bestå av bensin- och dieselalternativ, om än i modernare och snålare utföranden. En laddhybrid där en turbomatad bensinmotor på förmodade 211 hästkrafter paras ihop med en 95 hästkrafter stark elmotor finns också med i planeringen.
Premiär för nya Audi A4 är det nästa år.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se