Nya Audi A4 Avant.... sista med bensin- och dieselmotorer
B9 har snart nått vägs ände. Ja, du vet... dagens Audi A4-generation. Tur då att Audi är i full gång med en ny A4 som vi nu får se i Avant-utförande.
Sett till svenska marknaden har Audi A4:s glöd falnat. Från att ha varit Audis näst bäst säljande modell, efter A6, under 2020 backade den till en fjärdeplats i fjol, bakom A3, e-tron och nämnda A6. Antalet A4-registreringar i Sverige dök med 40 procent.
Samma tendens kan skönjas i övriga Europa. A4 har under de senaste åren tappat ganska rejält.
Vad som antagligen behövs är en ny generation A4, en generation B10, helt enkelt. Dagens generation, B9, som introducerades 2015 som årsmodell 2016 genomgick en lättare ansiktsoperation under 2019 som årsmodell 2020. Att lägga sig under kniven hjälpte inte. A4 behöver mer för att återfå sin forna glans.
Exakt vad som behövs får marknaden avgöra, men kanske är det ett större format? Enligt vår spionfotograf upplevs nya A4 klart större än den generation som säljs i dag. ”Nästan i A6-territorium”, säger Andreas Mau.
Det är svårt att uppleva storleksförändringen på bild, men vad som tydligt syns och som skulle kunna vara ett tecken på att A4 växer på längden (dagens A4 Avant är 476,2 cm lång och dagens A6 Avant är 493,9 cm) är de bakre takstolparna, D-stolparna kallade. Dessa sluttar framåt betydligt mer än på B9-generationen. Med denna ”framåtlutade” design bör lastutrymmeslängden, åtminstone i golvplanet, ha ökat.
Vad gäller själva utseendet, utöver D-stolparnas nya stil, noterar vi framför allt en lägre grill, som dock ser ut att vara bredare än i dag. Om själva grillytan är större, mindre eller densamma låter vi vara osagt.
Grillen omges av strålkastare som upplevs som ”spetsigare” än de vi ser på vägarna i dag. Tyvärr är bakljusen på denna testprototyp temporära doningar som är fastsatta utanpå karossen.
Audi A4 av kommande generation är med all sannolikhet den sista att erbjudas med bensin- och dieselmotorer. Det var nämligen inte alls länge sedan som Audis högsta boss, Markus Duesmann, berättade att Audi från och med 2026 inte tänker lansera några nya bensin- eller dieselmodeller. Inte ens laddhybrider är på tapeten då. Med start om fyra år ska Ingolstadts stolthet lansera enbart helt elektriska bilar.
Någon helelektrisk batterivariant av nästa A4 ska vi kanske inte räkna med, trots att den bygger på en moderniserad version av MLB Evo-plattformen, samma grund som elbilen Audi e-tron bygger på (tillsammans med flera andra modeller från koncernen, bland annat dagens A4). Laddhybrider kommer vi däremot garanterat att få se, trots att Audi-bossen inte tror på just laddbara hybrider, han ser dem nämligen som föråldrade och att politikernas intresse för biltypen kommer att svalna.
När nya Audi A4 generation B10 ämnar rulla ut på vägarna vet bara Audi, men i förhandssnacket är 2023 det årtal som oftast nämns. Det låter vettigt, för vid det laget är dagens A4 åtta år gammal vilket i en allt mer snabbaccelererande bilbransch är lastgammalt.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se