Nya Audi Q3 testas i Norrland
Näst minsta suven i Audi-stallet, Q3, sjunger i nuvarande utförande på sista versen. En ersättare är på ingång och nu har vi fått span på den i ett vintrigt Sverige.
Av Audis fyra suvar är det en som sticker ut – Q3. Anledningen till att den utmärker sig är åldern. Q2 kom 2016, Q5 kom 2017, Q7 kom 2015 och Q3… den kom 2011. Dock genomgick den en uppdatering inför 2017, liksom den även gjorde inför 2015, vilket gav modellen en chans att klara livhanken ytterligare ett par år. Men sedan är det slut, för en ny generation är behövlig och en ny generation är precis vad som är på gång.
Det är inte första gången som nya Audi Q3 har fastnat på spionbild. I slutet av sommaren syntes den till ett par gånger nere på den europeiska kontinenten. Nu är det dock vinter, kallt och jäkligt vilket betyder en annan typ av testverksamhet för biltillverkarna och nya Q3 har därmed flyttat upp till norra delarna av Sverige där den nu för första och förmodligen även för sista gången vintertestas. Att vi tror att det är sista gången beror på att vi misstänker att Audi ser hösten 2018 som premiärlämpligt, förmodligen på bilsalongen i Paris som äger rum mellan den 2 och den 14 oktober. En premiär i Paris skulle innebära en marknadslansering absolut senast i början på 2019. Väljer Audi premiärplatsen till Genèvesalongen i mars 2019 förskjuts lanseringen med ytterligare minst ett halvår och då är vi snart inne i 2020, och så gammal vill nog inte Audi att nuvarande generation ska bli, inte minst med tanke på konkurrenternas nyheter i klassen, inte minst Volvo XC40.
Nya Q3 bygger på Volkswagen-koncernens MQB-plattform, en plattform som används till en lång rad olika modeller inom koncernen, inte minst Volkswagen Tiguan, som förvisso är ett litet snäpp större än (dagens) Q3 men som ändå får ses som Volkswagens Q3-motsvarighet.
Men nya Q3 kan närma sig Tiguan storleksmässigt. Det är inte lätt att avläsa storleken genom att bara titta på spionbilderna här, proportionerna är nämligen väldigt lika de som dagens Q3 besitter. Överhängen fram och bak ser ut att vara ungefär desamma som på dagens generation, så har modellen vuxit på längden är det mellan hjulaxlarna extra centimeter har lagts till. 260,3 centimeter axelavstånd har nuvarande Q3, 8U som den betecknas internt, cirka åtta centimeter kortare än nya Tiguan.
Ett tydligt tecken på att nya Q3 verkar växa är D-stolparna. Dessa ser helt klart bredare ut än på innevarande generation. Det lär bland annat betyda att bagagevolymen växlar upp ett snäpp, från dagens 460 liter.
En annan iakttagelse vi gör i och med de nya spionbilderna är huven. Den ser betydligt flackare ut än den som finns på Q3 i dag och som sluttar kraftigare mot fronten. Flackare huv följer dessutom helt den mall som Q2, Q5 och Q7 använder sig av i dag.
Det är tydligt att grillen på Q3 växer, åtminstone på bredden. På höjden ser den dock att ha tappat ett antal centimeter. Strålkastarna som flankerar grillen följer gängse Audi-mall, lite spetsigare på insidan än jämfört med på utsidan. Faktum är att strålkastarna vi ser på bilderna till stor del liknar de som finns på nya A4.
Vad gäller bakljusen ser de nästan ut att vara hämtade från Volkswagen Tiguan. Själva ljusdesignen är annorlunda, men enheternas form är väldigt likt Volkswagen-syskonets dito.
Motormässigt kommer nya Q3 förmodligen att följa Tiguan, mer eller mindre. Det vill säga en rad olika bensin- och dieselmotorer med cylindervolym från 1,4 till 2,0 liter. Ett laddhybridalternativ lär också finnas med i Audis planer, om inte annars för att Volvo XC40 kommer i laddhybridutförande i höst.
En RS Q3 verkar också vara på gång. Vår spionfotograf stötte nämligen nyligen på en märklig Tiguan-mula som lät annorlunda, den hade ett motorljud typiskt för en femcylindrig maskin. Chansen är stor att det var Audi, och inte Volkswagen, som testade nya RS3:ans 2,5 liter stora turbofemma på 400 hästkrafter.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se