Nya Audi Q7 siktad som laddhybrid (e-tron)
På Nürburgring i går rullade nya Audi Q7 ut på den berömda asfalten. Inget spännande med det, om det inte vore för att det rör sig om laddhybridversionen.
I höst är det nio år sedan Audis stora suv Q7 började tillverkas. En ny generation är på ingång, något som via bland annat spionbilder har varit känt i snart ett år. Nu har vår spionfotograf plåtat nya Q7 igen, men vad som skiljer denna från tidigare bilar är de tre dekalerna som varnar för högspänning.
Dekalerna avslöjar att bilen innehåller elmotor(er) och batterier. Det rör sig inte om en enbart eldriven Q7, som det snackats om tidigare, utan en laddhybrid. Att det är just en laddbar version kan vi slå fast tack vare de dubbla tanklocken. Det ena för bensin eller diesel, det andra för laddkabel.
För bara några månader sedan kom uppgifter som sa att Audis laddhybridversion av Q7 kombinerar el- och dieseldrift. En treliters V6-diesel som lirar tillsammans med en elmotor.
Det senaste är dock att det är en laddhybrid som kombinerat el med bensin. Det låter faktiskt ganska sannolikt då den typen av drivlina redan finns inom koncernen. Vi tänker på Porsches E-Hybrid-drivlina som finns till Cayenne och Panamera. Den drivlinan består av en treliters bensinsexa på 333 hästkrafter och en elmotor på 95 hästkrafter. I Cayenne betyder S E-Hybrid att 0-100 km/h går på 5,9 sekunder och förbrukningen vid blandad körning ligger på 0,34 liter per mil.
Nya Q7 presenteras under 2015 och vi misstänker att Audi släpper laddhybridversionen redan vid starten. Huruvida Audi väljer att använda sig av tilläggsnamnet e-tron, som märkets el- och hybridbilar bär, återstår att se när det kommer till Q7.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se