Nya Audi R8 har gett sig ut på Nürburgring
Dagens Audi R8 har, trots att det är en bra bil, känns lite passé på sistone. En ny generation är ett måste och det kommer – snart. Här är första bilderna på nya bilen när den testas på Ringen.
2007 var året då Audi R8 tog världen med storm. Få andra supersportbilar (bortsett från Koenigsegg och Bugatti) har fått så stor uppmärksamhet. R8 lockade med ett eget utseende och prestanda i yppersta toppklass. Men på senare tid har R8 börjat kännas gammal och en ny generation har länge varit på tal. Nu är en sådan på gång och vår spionfotograf plåtade denna under de första varven på Nürburgring under gårdagen.
Till utseendet kan denna rullande prototyp först tas för att vara dagens R8 då den till formerna är väldigt lik. Men låter vi ögonen granska formerna ser vi att det rör sig om en annan bil. Huven är flackare, fronten annorlunda med kantigare strålkastare, dörrarnas skärning skiljer sig från nuvarande R8, ytterbackspeglarna nya, bakrutan ny och bakljusen väldigt mycket kantigare. Dessutom utgörs gallren under bakljusen inte av horisontella ribbor utan av finmaskigt nät, något som Lamborghini normalt är vassa på. Om detta galler är kvar till produktion låter vi dock vara osagt.
Nya Audi R8 är syskonbil med nyligen presenterade Lamborghini Huracán som efterträtt Gallardo. Plattformen som bilen byggs på och många andra komponenter delas mellan de båda modellerna. För Audins del innebär det stora viktbesparingar tack vare aluminium och kolfiber i betydligt större utsträckning än i dag.
Vilka motorer som kommer att sätta fart på nya R8 är ännu okänt. Vissa menar att Audi spinner vidare på den 4,2 liter stora V8 som finns till R8 i dag, andra menar att Audi väljer att använda V8-maskinen på 4,0 liter med dubbelturbo som finns i bland annat nya RS6 Avant. En R8 V10 finns troligtvis även med i planerna. Dagens effektsiffror på 430 och 525 hästkrafter lär toppas.
Motorerna kommer uteslutande att manövreras med hjälp av Audis S tronic-låda, det vill säga den sjustegade dubbelkopplingslådan. Fyrhjulsdrift, quattro, blir, precis som i dag, standard.
Nya Audi R8 kommer nästa år som årsmodell 2016. En taklös Spyder-version lär dyka upp ett eller ett par år därefter.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se