Nya Audi RS3 är ute och rör på sig
Både halvkombin och sedanen av nya Audi RS3 dök upp efter krönet, mitt framför vår bilspions kamera.
I fjol våras kunde vi visa er bilder på nya Audi RS3, det var bara en ”liten” detalj som var fel. Prototypen som testades hade fel kaross. Den såg nämligen ut som dagens RS3 Sportback. Bilen var med andra ord en mula – rätt teknik med fel skal.
Nu när nya A3 är officiellt presenterad har Audi passat på att rulla ut nya RS3 med någorlunda rätt kaross – eller karosser, om vi ska vara petiga. Vår spionfotograf lyckas nämligen få span på både halvkombin (RS3 Sportback) och sedanen (RS3 Sedan). Tyvärr är båda bilarna hårt maskerade, men vi ser ändå tydligt att utseendet följer det som nya A3 uppvisade för bara några veckor sedan.
Det som saknas är de rätta skärmarna. RS3 kommer att få mer utlagda plåtsjok än de som nu är placerade över hjulhusen. Fronten är redan grövre med större luftintag än på standard-A3, så även om den delen av bilen ser ”tam” ut just nu lär det blir något helt annat när maskeringen dras av.
Vad som inte saknas är de stora bromsarna med hålborrade skivor och – förstås – de dubbla ovala ändrören som sticker ut under bakre stötfångaren. Sistnämnda detalj är något som har hänt med sedan första generationen RS6, men som faktiskt saknades på första RS3:an som hade två smalare ändrör tätt samman på vänster sida av bilen. Samma ”klena” utförande hade även RS2:an på 1990-talet och de två första generationerna av RS4.
LÄS MER: Nya Audi A3 presenterad
Under huven fortsätter den omtyckta 2,5-litersmaskinen med fem cylindrar att agera kraftkälla. Motorn genomgår diverse förändringar för att nå upp till en högre nivå än dagens RS3-maskin, exempelvis kommer effektuttaget sannolikt att överstiga de 400 hästkrafter som nuvarande RS3 erbjuder.
I och med att nya Audi A3 nu är presenterad och snart redo att rulla ut till bilhandlarna bör nya RS3 gå samma väg senare i år. Om nu inte coronavirusets spridning sätter käppar i hjulen, för då får vi förmodligen vänta till 2021 innan RS3:an når ut på vägarna.
LÄS OCKSÅ: Slut på slask och snö? Läs vårt sommardäcktest!
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se