Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Följebilen är en Audi RS6 Avant, men vad är det den följer? Möjligtvis nya RS4 Avant.
Följebilen är en Audi RS6 Avant, men vad är det den följer? Möjligtvis nya RS4 Avant.
Följebilen är en Audi RS6 Avant, men vad är det den följer? Möjligtvis nya RS4 Avant.
Följebilen är en Audi RS6 Avant, men vad är det den följer? Möjligtvis nya RS4 Avant. Foto: CarPix

Nya Audi RS4 Avant siktad som laddhybrid

Vad är det vårt norra öga skådar? En prototyp av nya A4 Avant med dekaler som säger att det rör sig om en laddhybrid. Vår spionfotograf menar dock att det kan röra sig om en ny RS4. En avslöjande detalj är nämligen motorljudet.

En ny generation Audi A4 är på väg att ta form, det har vi sett på spionbilder tagna i Norrland när prototyper rullat runt på vägarna och i skogarna. Vi har till och med visat er en film där vi kunde se och framför allt höra generation B10 (som är internbeteckningen på nästa A4).
Denna gång kan vi tyvärr inte höra hur bilen låter, stillbilderna är som vanligt tystlåtna. Men vår spionfotograf på plats kan intyga om att prototypen som rullade förbi kameralinsen lät, och det gjorde den på ett oväntat sätt. Ljudet var maffigt, som om det kom från en RS-bil.

Bilen på bilderna ser inte ut som en potentiell RS4 Avant, den ser ut som en from A4 Avant. Men fälgarna är större än på tidigare testprototyper och däcken är av lågprofilstyp samt bromsarna är grövre. Skivorna är emellertid inte hålborrade som de vanligtvis är på RS-modeller.
Avsaknaden av RS-specifika detaljer får oss att tro att detta är en typ av mula, det vill säga en prototyp av nya A4 Avant men med nya RS4-drivlinan undertill. Att en RS6 Avant agerade följebil när bilderna togs ger lite mer substans till spekulationerna om att det rör sig om Audis nya RS-bil i D-segmentet (RS4, helt enkelt).

Större hjul, större bromsar och eventuellt lägre markfrigång är några tecken på att det är en mer muskulös version av A4 generation B10.
Större hjul, större bromsar och eventuellt lägre markfrigång är några tecken på att det är en mer muskulös version av A4 generation B10.
Större hjul, större bromsar och eventuellt lägre markfrigång är några tecken på att det är en mer muskulös version av A4 generation B10.
Dragkrok och två taniga ändrör avslöjar ingen RS4, men vår spionfotograf menar att motorljudet var klart RS-mässigt.
Dragkrok och två taniga ändrör avslöjar ingen RS4, men vår spionfotograf menar att motorljudet var klart RS-mässigt.
Dragkrok och två taniga ändrör avslöjar ingen RS4, men vår spionfotograf menar att motorljudet var klart RS-mässigt.
En liten PHEV-dekal på bakrutan avslöjar att det är en laddhybrid som vår spionfotograf har fotograferat – och nästa generation RS4 Avant har ryktats vara just en laddhybrid.
En liten PHEV-dekal på bakrutan avslöjar att det är en laddhybrid som vår spionfotograf har fotograferat – och nästa generation RS4 Avant har ryktats vara just en laddhybrid.
En liten PHEV-dekal på bakrutan avslöjar att det är en laddhybrid som vår spionfotograf har fotograferat – och nästa generation RS4 Avant har ryktats vara just en laddhybrid.
1 AV 3
Större hjul, större bromsar och eventuellt lägre markfrigång är några tecken på att det är en mer muskulös version av A4 generation B10.
Foto: CarPix
2 AV 3
Dragkrok och två taniga ändrör avslöjar ingen RS4, men vår spionfotograf menar att motorljudet var klart RS-mässigt.
Foto: CarPix
3 AV 3
En liten PHEV-dekal på bakrutan avslöjar att det är en laddhybrid som vår spionfotograf har fotograferat – och nästa generation RS4 Avant har ryktats vara just en laddhybrid.
Foto: CarPix

På tal om drivlina. På bakrutan syns vid inzoomning en liten dekal som skvallrar om att bilen är en laddhybrid, men vi kan inte någonstans på bilen se en laddlucka.
Audi RS4 har genom åren haft V8-motorer men fick 2017, från och med nuvarande generation, en dubbelturbomatad V6-motor. Audi hakade helt enkelt på rådande downsizing-trend.
Nästa steg för Audi Sport GmbH, märkets prestandaavdelning, är att elektrifiera RS-bilarna och just en laddhybrid-RS4 känns inte som en tokig gissning, trots att det har spekulerats en hel del i svagare elektrifiering i form av 48-volts mildhybrid. Vi tror dock att mildhybridtiden är förbi när nya RS4 är aktuell för lansering, inte minst hos Audi med tanke på märkets uttalanden om framtida elektrifiering.

Om nästa RS4 är en laddhybrid återstår det att se hur drivlinan ter sig. Elmotor i kombination med bensinmotor på fyra eller sex cylindrar? Sistnämnda är lätt att misstänka i och med att koncernen som Audi är en del av redan har parat ihop dagens RS4:s 2,9-literssexa med elmotor, bland annat i Porsche Panamera där kombinationen ger rejäla 560 hästkrafter.

På denna bild ser vi en del av interiören hos en Audi A4-prototyp, alltså inte den RS4 som övriga bilder visar. Det är första gången vi ser dubbelskärmslayouten som kommande A4-generation ska innehålla. Foto: CarPix

Vi vågar inte lova att Audi Sport väljer sex cylindrar, för möjligtvis passar fyra bättre till RS4 medan sex är som gjutet för nästa generation Audi RS6 – om den inte blir helelektrisk, vilket det har pratats lite löst om hos Audi.
Effektmässigt bör nya Audi RS4 Avant landa över 500 hästkrafter för att inte se sig omsprungen av BMW M3 och Mercedes-AMG C 63. Mercedes prestandavagn kommer snart i helt nytt utförande och då med fyrcylindrig motor som tillsammans med elektricitet ska erbjuda helt nya effektnivåer. Upp till 670 hästkrafter pratas det om. Vi är alltså långt ifrån det uttalande Mercedes-AMG gjorde 2009, hästkraftskriget sades då vara över.

Vi kan gissa att nya Audi RS4 Avant är aktuell för utrullning på vägarna under 2024 vilket i så fall blir året efter nya A4 i sedan- och kombiutförande.